Paa graensen skulle vi foerst stemple ud af Vietnam. Her var det kraevet at man skulle have alle sine tasker og ting med ind i kontrollen, og vi fik at vide at det var fordi vores tasker skulle scannes, men det blev de ikke (en lidt kommunistisk procedure).
Men det gik nemt med at komme ind i Cambodia, det kostede os bare 35 dollar, og saa skulle vores haandaftryk scannes ind, og vi fik maalt vores temperatur for at se om vi var syge (sjovt at proeve!).
Det var en fantastisk koeretur gennem Cambodia! Et helt andet landskab end Vietnam. Der var mange stammehuse loeftet fra jorden, hvilket var meget praktisk, for der var vand over det hele! Og det regnede... med det samme vi krysede graensen fra Vietnam startede det med at styrte ned (men det er jo saa "hjemlé")
Angkor What? - Angkor Wat!
Torsdag lejede vi en tuktuk-foerer som guide, og saa koerte han os ellers rundt mellem alle templerne og fortalte historier om det vi saa.
Vi startede klokken 8 om morgenen med at koere ud til Angkor Wat, som er det stoerste af templerne. Allerde saa tidligt om morgenen var der fuld af turister, men det var ogsaa noget af et syn der moedte os! Jeg havde faaet at vide at det var stort, men saa stort? Det havde jeg aldrig droemt om!
Det var et kampe slot, eller i hvert fald ruinerne af det, men det var alligevel ret velholdt naar man taenker paa at det er fra ca. aar 1000.
Det var utrolig detaljeret, og man kunne stadig se moensteret i stenene. Det var nemt at fare vild inde i templet, og Pernille og jeg kom sjovt nok til hele tiden at gaa imod stroemmen.
Angkor Wot
Vi fortsatte videre til en masse templer. Jeg tror det blev til omkring 7 i alt. Jeg kan langt fra huske navnene paa dem alle sammen, men det var meget facinerende at gaa rundt ude i skoven, paa opdagelse mellem en masse templer og ruiner. Vi saa i hvert fald Angkor Thom og Ta Prohm. Ta Prohm var vores absolutte ynglings! Der voksede nemlig kaempe traer ovenpaa templerne. Nogle af traerne var saa tunge at bygningerne var ved at falde sammen, og derfor var noedt til at blive stoettet af et stilads. Det var ogsaa her at den amerikanske actionfilm "Tomb Rider" var optaget. Naar man gaar rundt mellem ruinerne kan man godt forstaa at man kan lave gode film her, det var en fantastisk stemning!
Krigs Museum
Fredag var vi paa krigsmuseum. Da vi kom der ud paa vores saedvanlige transportmiddel (tuktuk) og havde betalt 5 dollar for at komme ind, besluttede vi for ogsaa at betale for en guide, fordi vi med det samme kunne se at vi intet ville faa ud af det hvis vi ikke havde en guide. Det var bare en kaempe mark, med en masse krigsmaskiner, og hvad ved vi om det, vi er piger??!
Men vores guide startede med at fortaelle, at han som 14-aarig havde mistet sin venstre arm, sine foraeldre og to aeldre soestre, pga. en mineeksplotion! (der faelede jeg en taare)
Han havde vaeret med i krigen, fordi han ikke havde noget valg. Men han var ogsaa blevet hjulpet af budhistiske munke, der havde anbefaldet ham gaa til kirken og de kristne. Kirken havde hjulpet ham og laert ham engelsk, saa han nu kunne arbejde som guide.
Han fortalte os en masse om baade Vietnamkrigen og Borgerkrigen i Cambodia. Vi saa bl.a. en massegrav, hvor de Roede Khemere (kommunisterne) havde begravet alle de veluddannede efter at have slaaet dem ihjel, for at de ikke skulle goere oproer mod det kommunistiske styre.
Ellers saa vi en masse tanks og skydere og miner. Han fortalte ogsaa at der i Cambodia stadig idag ligger 3 millioner miner i jorden, og hver uge doer der mennesker fordi de gaar paa en mine. Det er oftest boender, der arbejder ude i marken, som bliver de uskyldige ofre. Der er selvfoelgelig nogle der arbejder paa at fjerne minerne, men regeringen giver ikke mange penge til det, og det er mega farligt, fordi de heller ikke har raad til at dyr beskyttelse.
Da vores rundvisning var faerdig takkede han, og vi spurgte hvor meget folk plejede at give til guiden. Han sagde at det var helt op til os selv, men at folk plejede at give 20 dollar pr. person. 20 DOLLAR PR. PERSON!?! Vi gik i chok! Det kan vi jo leve flere dage for! Saa vi gav ham omkring 5 dollar i alt, og forklarede at vi var fattige studerende.
Oversvoemmelse!
Og naah ja, saa har vi forresten oversvoemmelse her i Siem Reap. Det regner hele natten, og det har regnet saa meget, at floden er loebet over sine breder! Saa der er vand i hele gaden. Naar vi staar ude midt paa gaden, gaar vandet mig naesten helt til knaerne (men jeg har jo heller ikke saa lange ben). Men selv de lokale siger at de aldrig har oplevet noget saa slemt!
Saa da vi gik ud her til aften gik vi langsomt afsted, fordi man ikke kan se bunden, og der er jo kanter og huller alle steder. Vi er heldigvis ikke faldet endnu ;)
Det fede ved det er, at havde det vaeret i Koebenhavn var alt gaaet i staa. Men her fortsaetter de bare som det plejer, og det fedeste er at de tager det med et smil. Selvom de bliver sproejtet til af vand fra en bil, griner de. Og naar de ser os kaempe os igennem vandet, smiler de. Det er fantastisk at opleve et folk der ikke brokker sig, men bare indser at det er saadan det er, og saa maa man faa det bedste ud af det.
Og saa er der selvfoelgelig dem der pumper vand ud af deres huse og bygger daemninger med sandsaekke, de synes nok ikke det er saa sjovt.
Heldigvis bor vi paa 3. etage, saa der kommer forhabentligt ikke vand ind paa vores vaerelse ;)
Det dejlige cambodianske folk
Det vi har oplevet af det cambodianske folk er fantastisk. Selvom mange af dem har oplevet krig og raedsel, og stadig maa indse at folk doer af miner, saa er de smilende og glade.
Igaar spiste vi aftensmad fra et gadekoekken til 1 dollar. Der var ikke noget sted at sidde, saa vi besluttede os for bare at saette os paa fortovet (det kunne man jo ogsaa sagtens goere i Danmark). Men de kiggede bare paa os som om "nej, det kan I da ikke goere?". Saa der gik ikke laenge foer at der var nogle tilfaeldige der havde fundet en stol til os.
Jeg har ogsaa koebt to t-shirts, med nogle udtryk som folk fra Vietnam, Laos, Thailand og Cambodia bruger.
Det foerste er: "SAME SAME - BUT DIFFERENT"
Det udtryk bruger de f.eks. naar man handler. Hvis de siger 6 dollar til en pris og du siger 5 dollar, saa siger de "same same", men det er jo ikke det samme - ikke for os i hvert fald.
Der var ogsaa en guide der brugte det. Han sagde at hvis vi savnede fyrene hjemme i vores hjemland kunne vi bare komme til ham, for han var "the same same, but a little different".
Den anden t-shirt, staar der "No money, no honey" paa.
Det kan man godt sige at de lever lidt efter her nede, for hvis man ikke har penge, saa kan det vaere svaert at finde en kaereste. Det er lidt praktisk orienteret, man skal kunne tjene penge for at kunne forsoerge familien.
Der er ogsaa nogen der laver lidt sjov med det og siger...
"No money, no honey - No honey, no baby - No baby, no problems" (og det kan de vel have ret i? haha)
...Og lidt til selvtilliden!
Vi har ogsaa oplevet at det cambodianske folk er meget direkte anlagt. Generelt for vi bare tit at vide at vi er smukke, maaske paagrund af vores hud- og haarfarve.
Men paa vej hjem fra en haard dag i templerne var der pludselig en fyr der raabte "Hey sexy lady!". Det er lidt fedt at faa at vide naar man kommer i sandaler, med baeltetasker og bare foeler sig stoevede og svedige efter en lang dag (det kunne de danske maend laere noget af).
Da vi var ude at gaa en tur i byen om eftermiddagen var der ogsaa pludselig en fyr der raabte "I love you!"
Saa som I kan hoere, har vi det rigtig godt, paa trods af oversvoemmelse ;) Imorgen gaar turen videre til Bangkok og Sydthailand, hvilket vi glaeder os til. Og nu faar vi snart besoeg hjemmefra!!!






Ingen kommentarer:
Send en kommentar