onsdag den 31. august 2011

Eventyr paa scooter og jernhest...

Ja i gamle dag var det prinsen paa den hvide hest der skulle med for at goere det et rigtig eventyr, men i dag kraever det blot to seje piger paa en scooter, lejet for 100 TB (16 kr.) i 24 timer.


Vi udforskede Pai paa scooter. Det gik fint, efter at vi havde indstillet os paa at vi skulle koere i venstre side, og efter at vi havde fundet ud af at man skulle starte den med kickstarteren!
Foerste gang vi skulle starte den foran butikken hvor vi havde lejet den ville den gerne starte elektronisk, eller hvad man kalder saadan noget, men da vi var naaet helt ud til bjergene og stoppede for at se paa kortet, kunne vi ikke starte den paa den maade! Vi var lige ved at faa stress! Der stod vi, uden mobil, uden mennesker og uden en scooter der kunne starte! Heldigvis havde jeg da set min far starte en scooter med kickstarteren, og efter ca. 10 forsoeg startede den! Hvis vi ikke allerede havde sved paa panden, saa fik vi det! Men det er godt med lidt spaending...

For at koele lidt af, koerte vi efter det naermeste vandfald. Det var simpelthen saa laekkert! Det var stort og smukt, og vi blev noedt til at bestige det, for at kunne bade i det. Det lyder maaske let som ingenting, men Pernille og jeg maatte begge bloede en smule foer vi igen var oppe af vandet. En ting er jo at komme i (det gaar jo ned ad)... en helt anden ting er at komme op (for det gaar op ad)! Og saadan nogle klipper er ret glatte. Men det giver saadan et kick naar man alligevel klarer det! Og det er alt besvaeret vaerd, naar man foerst staar med hovedet under vandfaldets straaler!! Det burde alle proeve!
Vi solede os lidt paa klipperne foer vi koerte videre...


Paa vores tur paa scooter kom vi baade forbi:
Pai Grand Canyon

Hotsprings, som er vand fra jorden, der i dette tilfaelde var mere end 80 grader varmt

World War Two Bridge - bygget under 2. verdens krig af japanerne, fordi de ville lave en base i Thailand, saa de lettere kunne ramme Burma, der dengang var en engelsk koloni.


Fed tur paa scooter! Det er den rigtige maade at tage paa eventyr paa. Og for os var det rimeligt heldigt at tankstationen er bemandet i Thailand. Fordi for det foerste ville vi nok ikke kunne laese os til paa thai hvordan man skulle goere det, og for det andet kunne vi slet ikke finde det hul som bezinen skulle i! Pinligt, men damen ved tanken smilede overbaerende til os, og loeftede saedet paa scooteren... (der sidder tanken altsaa ikke paa min hjemme i Danmark, What to do??)

Sukhothai historiske park - paa cykel
Onsdag d. 31. august lejede vi 2 cykler for 30 TB (6 kr.) pr. styk. Thaidamen gav os et kort med en rute som hun sagde var 5 km. Men da vi havde cyklet den, blev Pernille og jeg enige om at den maks kunne vaere 3 km! (maaske er det fordi thai'ere har saa korte ben, at de synes alt er saa langt??)


Vi cyklede rundt i parken, som var utrolig storslaaet og smuk! Vi saa bl.a. det der i Thailand svarer til den danske Jellingesten.



I parken var der en hel skole paa udflugt. De var sendt ud for at blive bedre til engelsk. Derfor skulle de finde turister og interviewe dem. Problemet var, at det er low season i Thailand, og der er ikke saerlig mange turister, saa vi blev interviewet af 4 grupper, der alle sagde det samme. Og det eneste engelsk de kunne, var det der stod paa deres papir. "What is your name?" "Where do you come from?" "Do you like thai food?". Det resulterede ogsaa I at alle grupper sagde (laeste) "excuse me madam and sir..." Til Pernille og jeg som jo ikke er nogen "sir". Men det var nu alligevel meget sjovt at opleve!

I nat gaar turen videre til Khoen Kane, og derfra vil vi forsoege at komme videre til Laos, lad os se hvordan det gaar. I hvert fald har vi det godt, vi har faaet en masse farve efter vores tur paa scooter og cykel. Pas godt paa jer selv derhjemme :)

Pernille og Didde


søndag den 28. august 2011

Pai

Loerdag middag ankom vi til Pai. En lille by i nordthailand, som i backpacker-kredse har ry for at vaere baade hyggelig, festlig og tilpas afslappet.
Foerst og fremmest er det ufattelig varmt! Saa den bungalow vi har booked os ind paa, som ligger ved floden, er skoen, da der er en lille terresse foran med haengekoejer:)
 
I gaar tog vi en lille bytur, det skulle vaere stille og roligt, men drinksene var lidt for gode, staerke og billige! Men det var virkelig de hyggeligste steder. I dag har vi taget et yoga kursus. Vildt haardt, men ogsaa sjovt og inspirerende!
Drinks til ca. 12-13 kr! Mhmm:)

I morgen lejer vi scootere og vil koere ud til et vandfald og nogle varme kilder. Vi haaber i har det godt derhjemme!


fredag den 26. august 2011

We love Chiang Mai!

De sidste par dage har vi tilbragt i Chiang Mai, en super hyggelig laidback nordthailandsk storby. Byen er virkelig god til backpackere som os, da der er mange billige guesthouses og spisesteder. Det betyder ogsaa, at der er mange andre backpackere, men det er bare hyggeligt. Byen summer af liv, om aftenen specielt omkring natbazaren og byen har noget naer et "red light district", hvor gamle europaeriske maend finder alt for unge thailandske piger!

Alt i alt er Chiang Mai dog en dejlig by! Vi har paa tre dage oplevet en masse, blandt andet:
1. Chiang Mai nigthbazar
Pandekager!

Pernille, Bente og Nikolai i bazaren
Her faaes alt til den kvarte pris! Bazaren daekker et kaempe omraade, baade indenfor og ude paa fortovskanten.
Vi kunne bruge alle vores penge her! Men maa vidst hellere holde igen;)


2. Panda!
 

Torsdag var vi Chiang Mai Zoo, en verdenskendt zoo for dens stoerrelse og fordi de lige nu og frem til 2013 har "laant" to pandaer fra Kina. De har ogsaa en panda unge. De pandaer var nu meget soede! 
3. Sheman show



Den fedeste aften var torsdag aften, hvor vi tog til Sheman show med Nikolai og Bente. Sheman show er et cabaret\danseshow, hvor alle optraedende er maend, dog ligner de alle kvinder! Meget imponerende. De havde virkelig en kvindelig fremtraeden og kunne virkelig bevaege sig som kvinder. 
4. Fiskepeeling 



Der er en meget sjov form for velvaere behandling i Thailand. Det gaar ud paa at man sidder med benene nede i en slags aquarium fyldt med en slags maller. Mallerne spiser alle de doede hudceller paa benene, det lyder klamt men er meget rart! Det kildede helt vildt:) + Der var frit internet imens.
5. Nye briller!
 
Bare rolig - kun proeve briller

Vi havde hoert hjemmefra, at maerkevare briller skulle vaere vildt billige i Thailand. Det valgte vi at undersoege og endte med begge at koebe et par Burberry briller til den kvarte pris af den danske! Det var i en super fin brilleforretning, hvor der var tre ekspendienter, som stod paa hovedet for at hjaelpe os. Saa efter 24 timer havde vi spritnye Burberry briller:)



Vi elsker Chiang Mai!
I morgen tager vi til Pai, hvor planen er nogle dages total afslapning!



tirsdag den 23. august 2011

Top 5 - over de sygeste ting vi har gjort og oplevet i uge 1

I denne uge har vi vaeret paa Umphang trek - tur i junglen. Vi var afsted med et super soedt dansk kaerestepar fra Aarhus, Nikolai og Bente. Det har vaeret en super tur, hvor der sket mange vilde ting, blandt andet:

1. Elefant-ride-turen
 Bente og Nikolai paa deres elefant

Jaah, det lyder maaske fredfyldt og idyllisk, det avvar ogsaa hvad vi forrestillede os, men vi blev overraskede! For det foerste var den mega stor og mega hoej den elefant. For det andet er her regntid, saa alle stiger var mega smadrede, hvilket medfoerte at elefanterne sank i, og gled lidt rundt. Det var mega stejlt at komme ned og op, saa vi stod flere gange naermest lodret i luften (saadan foeltes det i hvert fald). Min og Pernilles elefant gik vaek fra stigen paa et tidspunkt, og var ved at glide bagud. men de var nu ogsaa soede, gik gennem vand, sproejtede med snablen og spiste en masse bambus, og vi overlevede jo trods alt.

2. Trekkingturen igennem Umphang jungle
Puha!

Mudder, mudder og atter mudder!

Den foerste rismark vi har set!

Vi gik i alt ca. 20 km. Vi naede op paa 800 meter over havets overflade, og det er altsaa stejlt naar man skal gaa! Det var sindsyg haardt, isaer foerste dag hvor det var 11 km, som mest gik op ad. Men det var ogsaa fedt! For vi har aldrig i vores liv vaeret saa beskidte foer! Vores ben, foedder og ikke mindst sandaler var total tilsmadrede i mudder! Det var ikke sjovt i oejeblikket, men her bagefter er det fedt at have gennemfoert vores foerste rigtige trekking!

3. Badning i Sydoestasiens stoerste vandfald


Ude i junglen boede vi i en lejr kun en halv times gang fra sydoestasiens stoerste vandfald, saa der gik vi hen, og jeg har aldrig set noget saa smukt! Det var fantastisk! Vi fik lov til at bade i et af de smaa vandfald. Det var SAA fedt. Det var en god temperatur, ret rent, men der var meget stroem i. Og saa var der en kaempe froe. Hvis man kommer om sommeren maa man springe fra et vandfald paa 7 meters hoejde, saa vi skal helt sikkert tilbage!

4. Et styks larve paa menukortet

Vores seje guide, som var lidt ligesom Crokodil Dundy, han hed bare Mr. Kurt, gik ind i junglen og hakkede noget bark af bambus. Her fandt han en masse levende lyseroede larver, ligesom i Timon og Pumba. Dem stegte han med krydderi, og saa fik vi lov til at smage dem til frokost. Det mest overraskende er, at vi begge gjorde det. Det smagte okay, men det var en lidt klam fornemmelse, naar den splattede mellem ens taender!!

5. Myg, myg og atter myt!
Myggene i Umphang jungle kan aabenbart godt lide danskere! I hvert fald mig og Pernille. Vi har begge faaet +50 myggestik paa hovedsageligt ben og foedder, paa de tre dage vi var i junglen! Det var svaert at sove med, fordi de kloede, og som om det ikke var nok, saa er der ogsaa mega mange cikader, der larmer mega hoejt om natten. Og naar man saa skal sove i telt eller paa gulvet i en stammehytte, saa kan den godt vaere ret svaert at falde i soevn! Men det var det hele vaerd! Det var en alt for fed tur!

Som I kan hoere har det vaeret en oplevelsesrig uge! Og vi er faktisk ogsaa blevet rigtig kloge, hoer bare lige hvad vi har fundet ud af:

- Vi har set en rismark, som er fyldt med en masse vand naar de har det bedst. Risene vokser som en slags korn oven paa de groenne planter, lidt ligesom korn i Danmark. Saa foer de kan spises skal de ud af den skal. (Virkelig smukt syn!)

- Vi har fundet ud af at ananas ikke vokser paa traer, men gror i jorden. Det eneste af ananasen man kan se, er den groenne top, resten er under jorden. Vores guide Mr. Kurt grinede mega meget, da vi spurgte om ananas ikke voksede i traerne!

- Thaierne spiser moderkagen fra elefanter, som er mega stor og fyldt med mange vetaminer og proteiner. Det er en delikatesse, som er ret dyr, og svaer at faa fat i, fordi elefanter gaar med ungen i maven i 2 aar og 8 maaneder!


Hold da op hvor bliver vi alle kloge! Foelg med i vores blog og se om vi laerer mere! I maa meget gerne skrive kommentarer til det vi skriver herinde. Og vi svarer meget gerne paa spoergsmaal hvis noget skal uddybes. Hej saa laenge, eller mojn i ae boks, som vi learte vores guide Mr. Kurt at sige ;)

;)

torsdag den 18. august 2011

Saa er vi i gang!

Saa kom vi til Bangkok, Thailand!
Vores rejse indtil nu er gaaet godt. Turen herover gik nemt, foerst med tog fra Roedekro til KBH og Kastrup. Fly fra Kastrup til London, Heatrow(to timer) og fly fra Heatrow til Bangkok(11 timer ca.). Vi skulle flyve sen aften fra Heatrwo, saa vi spise aftensmad i lufthavnen, men da vi kom ombord pa flyvet(et stort et af slagsen), servede de aftensmad! Og klokken var omkring 00.30 dansk tid. Det var irritende, da man saa ikke bare kunne slappe helt af og se film, da lyset var taendt. Men vi fik da sovet lidt i flyvet, Didde lidt mere end Pernille, da det er hun ikke saa god til;) Men der var ogsaa en del turbulens i den sidste del af flyveturen. Men frem kom vi og det gik let i lufthavnen.


Vores hostel, New Road Guest House, er primitivt men godt til backpackere. Personalet er venlige, saa det er skoent. Der er en dansk talende guide hver dag, saa der ikke er noget at misforstaa.

Pernille foran New Road Guest House
I dag har vi set byen paa egen haand, og til fods og med metro. Det er nemt nok med et godt kort og et overblik, det er bare vigtigt at holde hovedet koldt, da Bangkok er larmende og trafikken er intens. Men vi er faktisk ret seje til at finde rundt!
Didde er sej til at finde vej!
Vi har vaeret i et tempel og se verdens storste forgyldte Budha i dag. Det var flot. Der var guldudsmykninger over alt. Samtidigt er det bemaerkelsesvaerdigt, at der ligger saa smukke templer mellem slum og nedslidte huse, det er lige fra det ene til det andet.

Til informationsmodet i dag var der en kaempe kakalak der kravlede op af Diddes ben, saa hun hoppede op og skreg. Guiden sagde bare at hun ville finde den og spise den til frokost. Karkalaken lagde sig paa ryggen, og legede doed, indtil vi kiggede vaek, og saa var den forsvundet. Saa i aften skal vores vaerelse karkalak-tjekkes!!

Der er mange mennesker i Bangkok der sporger hvor man er paa vej hen, og man mangler noget, og gerne vil hjaelpe. men for det meste har de ogsaa en bagtanke med det, og foreslaar istedet at man shopper et bestemt sted eller tager en tuktuk. Men de gor det paa en venlig maade, saa man skal bare sige nej tak, og gore hvad man selv har planlagt, for ikke at blive snydt for penge.

Til frokost i dag spiste vi laekkert thaimad ved floden, som paa kortet er aftegnet blaa, men som i virkeligheden er brun af skidt! Det lyder ikke saa idylisk, men det var faktisk et rigtig laekkert sted, med mange baade, en frisk vind og dejligt mad, til billige penge! Men alt i Thailand er jo billigt, lader det til.

Vi maa slutte af nu, for vi skal forst have buffet paa et Teater og derefter ind og se et thailandsk danse/teater show, tror vi nok det er :) herefter skal vi med metro hjem, hvis vi kan finde ud af det. Det gik fint herover, alle er sode og vil gerne hjaelpe, ogsaa selvom de ikke kan snakke engelsk, saa bruges der bare tegnsprog!

I morgen skal vi se byen paa en guidet tur. Og naar vi ikke at blogge imorgen, saa bliver det nok forst om en uges tid, da vi tager videre paa 'Umphang Trek', til Nordthailand og helt oppe ved graensen til Burma. Vi skal paa en seks dages tur gennem floder, jungle, stammelandsby og bjerglandskab. (bare der ikke er for mange kakalaker eller det der er vaerre!!)

Vi haaber I har det godt derhjemme!


(desvaerre er der ikke billeder i dette indlaeg, da der ikke er en kortlaeser eller USB i computeren)