onsdag den 31. august 2011

Eventyr paa scooter og jernhest...

Ja i gamle dag var det prinsen paa den hvide hest der skulle med for at goere det et rigtig eventyr, men i dag kraever det blot to seje piger paa en scooter, lejet for 100 TB (16 kr.) i 24 timer.


Vi udforskede Pai paa scooter. Det gik fint, efter at vi havde indstillet os paa at vi skulle koere i venstre side, og efter at vi havde fundet ud af at man skulle starte den med kickstarteren!
Foerste gang vi skulle starte den foran butikken hvor vi havde lejet den ville den gerne starte elektronisk, eller hvad man kalder saadan noget, men da vi var naaet helt ud til bjergene og stoppede for at se paa kortet, kunne vi ikke starte den paa den maade! Vi var lige ved at faa stress! Der stod vi, uden mobil, uden mennesker og uden en scooter der kunne starte! Heldigvis havde jeg da set min far starte en scooter med kickstarteren, og efter ca. 10 forsoeg startede den! Hvis vi ikke allerede havde sved paa panden, saa fik vi det! Men det er godt med lidt spaending...

For at koele lidt af, koerte vi efter det naermeste vandfald. Det var simpelthen saa laekkert! Det var stort og smukt, og vi blev noedt til at bestige det, for at kunne bade i det. Det lyder maaske let som ingenting, men Pernille og jeg maatte begge bloede en smule foer vi igen var oppe af vandet. En ting er jo at komme i (det gaar jo ned ad)... en helt anden ting er at komme op (for det gaar op ad)! Og saadan nogle klipper er ret glatte. Men det giver saadan et kick naar man alligevel klarer det! Og det er alt besvaeret vaerd, naar man foerst staar med hovedet under vandfaldets straaler!! Det burde alle proeve!
Vi solede os lidt paa klipperne foer vi koerte videre...


Paa vores tur paa scooter kom vi baade forbi:
Pai Grand Canyon

Hotsprings, som er vand fra jorden, der i dette tilfaelde var mere end 80 grader varmt

World War Two Bridge - bygget under 2. verdens krig af japanerne, fordi de ville lave en base i Thailand, saa de lettere kunne ramme Burma, der dengang var en engelsk koloni.


Fed tur paa scooter! Det er den rigtige maade at tage paa eventyr paa. Og for os var det rimeligt heldigt at tankstationen er bemandet i Thailand. Fordi for det foerste ville vi nok ikke kunne laese os til paa thai hvordan man skulle goere det, og for det andet kunne vi slet ikke finde det hul som bezinen skulle i! Pinligt, men damen ved tanken smilede overbaerende til os, og loeftede saedet paa scooteren... (der sidder tanken altsaa ikke paa min hjemme i Danmark, What to do??)

Sukhothai historiske park - paa cykel
Onsdag d. 31. august lejede vi 2 cykler for 30 TB (6 kr.) pr. styk. Thaidamen gav os et kort med en rute som hun sagde var 5 km. Men da vi havde cyklet den, blev Pernille og jeg enige om at den maks kunne vaere 3 km! (maaske er det fordi thai'ere har saa korte ben, at de synes alt er saa langt??)


Vi cyklede rundt i parken, som var utrolig storslaaet og smuk! Vi saa bl.a. det der i Thailand svarer til den danske Jellingesten.



I parken var der en hel skole paa udflugt. De var sendt ud for at blive bedre til engelsk. Derfor skulle de finde turister og interviewe dem. Problemet var, at det er low season i Thailand, og der er ikke saerlig mange turister, saa vi blev interviewet af 4 grupper, der alle sagde det samme. Og det eneste engelsk de kunne, var det der stod paa deres papir. "What is your name?" "Where do you come from?" "Do you like thai food?". Det resulterede ogsaa I at alle grupper sagde (laeste) "excuse me madam and sir..." Til Pernille og jeg som jo ikke er nogen "sir". Men det var nu alligevel meget sjovt at opleve!

I nat gaar turen videre til Khoen Kane, og derfra vil vi forsoege at komme videre til Laos, lad os se hvordan det gaar. I hvert fald har vi det godt, vi har faaet en masse farve efter vores tur paa scooter og cykel. Pas godt paa jer selv derhjemme :)

Pernille og Didde


Ingen kommentarer:

Send en kommentar