I denne uge har vi vaeret paa Umphang trek - tur i junglen. Vi var afsted med et super soedt dansk kaerestepar fra Aarhus, Nikolai og Bente. Det har vaeret en super tur, hvor der sket mange vilde ting, blandt andet:
1. Elefant-ride-turen
1. Elefant-ride-turen
Bente og Nikolai paa deres elefant
Jaah, det lyder maaske fredfyldt og idyllisk, det avvar ogsaa hvad vi forrestillede os, men vi blev overraskede! For det foerste var den mega stor og mega hoej den elefant. For det andet er her regntid, saa alle stiger var mega smadrede, hvilket medfoerte at elefanterne sank i, og gled lidt rundt. Det var mega stejlt at komme ned og op, saa vi stod flere gange naermest lodret i luften (saadan foeltes det i hvert fald). Min og Pernilles elefant gik vaek fra stigen paa et tidspunkt, og var ved at glide bagud. men de var nu ogsaa soede, gik gennem vand, sproejtede med snablen og spiste en masse bambus, og vi overlevede jo trods alt.
2. Trekkingturen igennem Umphang jungle
Puha!
Mudder, mudder og atter mudder!
Den foerste rismark vi har set!
Vi gik i alt ca. 20 km. Vi naede op paa 800 meter over havets overflade, og det er altsaa stejlt naar man skal gaa! Det var sindsyg haardt, isaer foerste dag hvor det var 11 km, som mest gik op ad. Men det var ogsaa fedt! For vi har aldrig i vores liv vaeret saa beskidte foer! Vores ben, foedder og ikke mindst sandaler var total tilsmadrede i mudder! Det var ikke sjovt i oejeblikket, men her bagefter er det fedt at have gennemfoert vores foerste rigtige trekking!
3. Badning i Sydoestasiens stoerste vandfald
Ude i junglen boede vi i en lejr kun en halv times gang fra sydoestasiens stoerste vandfald, saa der gik vi hen, og jeg har aldrig set noget saa smukt! Det var fantastisk! Vi fik lov til at bade i et af de smaa vandfald. Det var SAA fedt. Det var en god temperatur, ret rent, men der var meget stroem i. Og saa var der en kaempe froe. Hvis man kommer om sommeren maa man springe fra et vandfald paa 7 meters hoejde, saa vi skal helt sikkert tilbage!
4. Et styks larve paa menukortet
Vores seje guide, som var lidt ligesom Crokodil Dundy, han hed bare Mr. Kurt, gik ind i junglen og hakkede noget bark af bambus. Her fandt han en masse levende lyseroede larver, ligesom i Timon og Pumba. Dem stegte han med krydderi, og saa fik vi lov til at smage dem til frokost. Det mest overraskende er, at vi begge gjorde det. Det smagte okay, men det var en lidt klam fornemmelse, naar den splattede mellem ens taender!!
5. Myg, myg og atter myt!
Myggene i Umphang jungle kan aabenbart godt lide danskere! I hvert fald mig og Pernille. Vi har begge faaet +50 myggestik paa hovedsageligt ben og foedder, paa de tre dage vi var i junglen! Det var svaert at sove med, fordi de kloede, og som om det ikke var nok, saa er der ogsaa mega mange cikader, der larmer mega hoejt om natten. Og naar man saa skal sove i telt eller paa gulvet i en stammehytte, saa kan den godt vaere ret svaert at falde i soevn! Men det var det hele vaerd! Det var en alt for fed tur!
Som I kan hoere har det vaeret en oplevelsesrig uge! Og vi er faktisk ogsaa blevet rigtig kloge, hoer bare lige hvad vi har fundet ud af:
- Vi har set en rismark, som er fyldt med en masse vand naar de har det bedst. Risene vokser som en slags korn oven paa de groenne planter, lidt ligesom korn i Danmark. Saa foer de kan spises skal de ud af den skal. (Virkelig smukt syn!)
- Vi har fundet ud af at ananas ikke vokser paa traer, men gror i jorden. Det eneste af ananasen man kan se, er den groenne top, resten er under jorden. Vores guide Mr. Kurt grinede mega meget, da vi spurgte om ananas ikke voksede i traerne!
- Thaierne spiser moderkagen fra elefanter, som er mega stor og fyldt med mange vetaminer og proteiner. Det er en delikatesse, som er ret dyr, og svaer at faa fat i, fordi elefanter gaar med ungen i maven i 2 aar og 8 maaneder!
Hold da op hvor bliver vi alle kloge! Foelg med i vores blog og se om vi laerer mere! I maa meget gerne skrive kommentarer til det vi skriver herinde. Og vi svarer meget gerne paa spoergsmaal hvis noget skal uddybes. Hej saa laenge, eller mojn i ae boks, som vi learte vores guide Mr. Kurt at sige ;)




Ingen kommentarer:
Send en kommentar