søndag den 23. oktober 2011

Fed start paa New Zealand!

Vi ankom til New Zealand tirsdag d. 18. oktober hen paa eftermiddagen, og man maa sige at vi fik lidt af et kuldechok! Jeg ved ikke hvor koldt der var, men vi kom fra 30-40 grader, som vi var blevet ret vant til de sidste to maaneder, og vi kom til bare til naermest frostgrader! Det overraskede os, men det var ogsaa fordi at vi havde faaet at vide at det var foraar pa New Zealand, og at vi skulle huske at bruger masser af solcreme. Det blev heldigvis varmere senere, og saa kunne man lidt bedre fornemme at det var foraar. Og det med solcreme, det er lige saa meget fordi at hullet i ozonlaget er lige over New Zealand, og New Zealand har derfor den hoejeste procent af personer med hudkraeft, saa vi smoerer med masser af solcreme ligesom de lokale goer det.

Forresten er tiden paa New Zealand 11 timer foran dansk tid, saa naar vi gaar i seng, staar folk i Danmark op, og omvendt. Den tanke skal man ogsaa lige vende sig til.

Byrundtur i Auckland
Vi havde to hele dage i Auckland inden vi skulle begynde vores busrundttur med Kiwi Experience. Dem brugte vi begge paa en guided byrundtur, som Kiwi tilboed gratis.
Foerste dag, onsdag, var vejret ikke saa godt, men vi koerte ud til Aucklands bro, hvor tre fra vores gruppe ville springe Bungy Jump fra. Vi skulle ikke nyde noget af Bungy Jump paa vores foerste dag i New Zealand, men vi gik med ud under broen og ud til midten, for at se dem springe de 40 meter ned til havets overflade. Det var ret fedt at se, men jeg fik et sug i maven hver gang de sprang! Og paa en fjernsynsskaerm kunne vi se hvordan de hang og dinglede under broen.
Der var en kendis liste over hvem der havde sprunget Bungy Jump fra broen og det var bl.a. Katy Perry og Justin Bieber.



Efter broturen var vejret saa daarligt (kulde, regn og blaest), at chauffoeren/guiden besluttede at tage os med ind paa Aucklands musseum, hvor Rugby worldcuppen 2011 stod. Der er nemlig VM i rugby i Auckland de her dage, og New Zealand gaar meget op i det, for de er nemlig i finalen mod Frankrig soendag d. 23.
Men i hvert fald havde vi en enestaaende mulighed for at faa taget billeder med pokalen paa musseet. Saa selvom vi aldrig i vores liv har set en rugbykamp, saa var det alligevel meget sejt!




Herefter sneg Pernille og jeg os ind paa musseet og saa resten. Det var nemlig gratis at se pokalen, men kraevede en donation fra turister, hvis de ville se resten af musseet, men vi "kom til" at dreje forkert, og saa resten af musseet, som var okay interessant. Det fedeste var det rum hvor man kunne komme ind og opleve hvordan det ville vaere hvis der et vulkan udbrud. Foerst saa man nyhederne paa TV om hvordan mennesker blev evarkueret fra Auckland, og hvordan taage pludselig bevaegede sig ind over bugten, og jorden pludselig begyndte at ryste i rummet. Bagefter saa man hvordan byen ville se ud efter et udbrud. Puha, godt vi ikke har vulkaner i Danmark!

Dagen efter paa byrundttur koerte vi over til Devenport, hvor vi saa et gammelt ford, og en film om New Zealands historie. Bagefter var vi oppe paa Mount Victoria, hvor vi noed udsigten ud over Auckland, havnen med tusidvis af sejlbaade og havet, som bare er for vildt tyrkisblaa.




Maden paa New Zealand
Herefter delte Pernille og jeg en kaempe "fish and chips" til 6 New Zealands dollar (gang med ca. 4, for at faa det i danske kroner). Fish and chips, det er de meget glade for her paa New Zealand, det er noget andet end Asien, hvor vi bare levede af nudler og ris! MEN... saa er det jo godt at der er et koekken pa naesten alle hostels her paa New Zealand. Saa kan vi nemlig lave vores egen mad, og det udnyttede vi os allerede af den foerste aften, hvor vi lavede pasta med koedsovs og guleroedder, SAA LAEKKERT! (og der var mad nok til at vi kunne faa rester dagen efter ;) Og saa koebte vi musli, havregryn og maelk til morgenmad.





Et kendt dansk ansigt 
Torsdag aften havde vi aftalt at moedes med Carina Johnsen, som jeg har gaaet i klasse med i 3 aar paa Toender Gymnasium. Hun er aupair i en lille forstad til Auckland. Saa vi tog toget og moedte hende i Papakura. Og det var rigtig dejligt at se et kendt dansk ansigt paa den anden side af jorden, og jeg tror hun havde det paa samme maade, for hun skal vaere afsted i 9 maaneder.
Vi gik ud og spiste pizza sammen alle tre paa et italiensk pizzaria, hvor der var en kiwi (en mand fra New Zealand), der paastod at han havde danske roedder helt tilbage fra hans tipoldefar. Hans efternavn var Markholm, jeg har aldrig hoert efternavnet foer, men det kunne da godt taenkes at vaere dansk.
Det var sjovt at snakke med Carina, og hoere om hvordan man paa en helt anden maade kan faa et sabbataar til at gaa.



Bustur med Kiwi Experience
Fredag d. 21. oktober begyndte vi rundturen med Kiwi Experience. Bussen hentede os klokken 7.15 om morgenen, hvilket var alt for tidligt :)
Bussen var langt fra fuld, men alle de mennesker der var med, var rigtig soede!! Der var bl.a. en dansk far med sin datter paa 19. Faderen skulle have vaeret ud at rejse med sin ven, men da han sprang fra hoppede Marie, pigen ind istedet. De var godt nok sjaellendere, naesten koebenhavnere, men de var rigtig soede! (hehe).
Da vi ankom til Paihia, den by oppe nordpaa som vi skulle have 2 overnatninger i, havde de fleste i bussen besluttet sig for at tage et vaerelse paa samme hostel, som ogsaa ville servere BBQ om aftenen. Saa vi kom paa et vaerelse med 4 andre fra bussen, det var rigtig hyggeligt!!

Baadtur med spaekhuggere og delfiner
Naesten alle fra bussen havde ogsaa besluttet af bruge eftermiddagen paa sammen baadtur, som reklamerede med at man muligvis ville faa mulighed for at svoemme med delfiner.
Vi sejlede afsted klokken 12.30, ud til hvor de om morgenen havde set spaekhuggere. Men det eneste vi saa var en masse fugle og en klippe med hul igennem. Saa baade turister og guider var lidt skuffede over at have sejlet saa langt og set saa lidt. Men paa vejen tilbage fik de et preg over radioen om hvor de skulle sejle hen. Og ganske rigtigt, inde i bugten var der ca. 6-8 kaempe store spaekhuggere med unger. Det var SAA vildt at se!!! For det foerste havde jeg slet ikke taenkt over at der ville vaere spaekhuggere paa New Zealand, saa jeg var ret overrasket. For det andet var de bare mega fantastiske at se paa! De var saa store og smukke. Og det lignede at de smilede op til os. De legede rundt om baaden, og svoemmede bag baaden for at faa massage af boblerne. De var saa soede!! Der var en mand der snorklede ude langs bugtens bred. Guiderne fortalte at det var ulovligt at bade i den her bugt, og at man kunne faa en boede paa 10.000 dollar for at goere det. Men det maa alligevel have vaeret ret fedt for ham at svoemme rundt med spaekhuggere, selvom jeg nok ville vaere rimelig bange for dem!
Men guiderne sagde at de aldrig havde set spaekhuggere saa taet paa baaden foer, og de har altsaa vaeret guider i 13 aar, saa det var en rimelig fed oplevelse!





Vi sejlede videre, og snart fik vi uddelt vaaddragter, maske og finner, og fik besked paa at hoppe i vandet, for her var der nemlig en flok store delfiner. Vandet var mega koldt, virkelig koldt! Man fik naermest hjernfrys af det, men saa snart man saa delfinerne svoemme lige under sig, saa glemte man hurtigt det. Jeg tror der var omkring 6-8 store delfiner. Jeg havde virkelig ikke troet at de ville vaere saa store, men det var vildt fedt! De svoemmede og legede og smilede op til os. Og kunne man pludselig ikke finde dem skulle man bare tage et kig op over overfladen, saa kunne man se deres finner, naar de sprang.
Vi var nok omkring 20 personer med finner og snorkel, der alle svoemmede efter delfinerne, saa det var lidt af et kaploeb. Heldigvis svoemmede delfinerne lidt vaek, og kom hurtigtigt tilbage, saa det var ikke kun de hurtigste svoemmere der saa dem, for pludselig var de bare under dig igen.
Paa et tidspunkt lignede det at to af delfinerne begyndt at slaas og bide efter hinanden, og der blev jeg faktisk lidt bange, men de legede sikkert bare. Da vi kom op igen fik vi at vide at to af delfinerne havde haft sex mens vi svoemmede med dem. Det var da meget fedt at vide :)




BBQ og rugbykamp
Om aftenen spiste vi BBQ sammen paa  vores hostel, hvilket var okay, og bagefter gik vi hen paa en bar, for at se bronzekampen i rugby mellem Australien og Wales. Det var meget sjovt at se hvordan saadan en kamp foregik! Og der var ogsaa spaending om kampens udfald, for foerst startede Australien med at foere, saa Wales og det endte med at Australien vandt.


Til toppen af New Zealand ... og sandboarding!!
Loerdag stod den paa en guided bustur til toppen af New Zealand. Vi startede med at koere ind til "Puketi Kauri" skoven, som var en regnskov hvor vi fik lov til, at gaa en tur i. Det var naermest som at vaere tilbage i Thailand.
Ellers fortsatte vi  turen forbi faar, bjerge, marker, skove osv. med en chauffoer/guide der sang originale New Zealandske sange.
Da vi kom ud til vestkysten, koerte han ud paa "Ninety Mile" strand, som vi fulgte i ca. 17 km, foer vi fik muligheden for at komme ud og dyppe vores foedder i "tasman sea".

Herefter forsatte vi til, efter min mening, dagens hoejdepunkt, nemlig SANDBOARDING. Det var vel naermest som at kaelke ned af kaempe sandbjerge med et braet!
Vi fik udleveret et braet hver og lyttede til instruktionerne fra chauffoeren, og herefter startede vi vandringen op og op og op. Og tro mig, det er altsaa haardt at gaa saa meget op i sand. Saa selvom udsigten fra toppen var fantastisk, var jeg ret overbevidst om at jeg kunne skulle proeve en gang!
Fra toppen kunne man se det tyrkis blaa hav, og de store hvide boelger. Til den anden side hvor sandet stoppede, startede det frodigste omraade med traeer og marker og bjerge.
Jeg var lidt bange da jeg blev sendt afsted ned af den meget skraa bakke foerste gang. Vi lagde paa braettet paa maven, og kunne kigge lige ned. Der var vildt meget fart paa, og heldigvis undgik jeg den lille kineser dreng der havde besluttet sig for at begynde opstigningen der var alle kom ned. Men da jeg foerst kom ned, var jeg overbevidst om at jeg var noedt til at proeve en gang til. Det var fedt, men man havde sand over alt! Ogsaa i oerne!





Naeste stop var Cape Reinga, hvor vi gik ca. 1 km ud til spidsen af New Zealand, som man nok kan sammenligne med Danmarks Skagen. Det var i hvert fald her de to have "Tasman Sea" og "Pacific ocean" moedtes. Paa spiden var der et fyrtaarn og nogle vejskildte der viste hvor langt der var til bl.a. London (18.00 km), Log Angeles (6.000 km), Sydpolen (6.000 km) og Ekvator (2.000 km).

Vi spiste vores medbragte madpakker ud til "Pacific Ocean" som picnic paa en graesplaene. Vildt hyggeligt!

Efter saadan en dag var man bare vildt smadret! Saa vi sov det meste af vejen i bussen hjem.
Da vi kom hjem handlede vi og lavede aftensmad (nudleder og speglaeg, det var lidt saa nemt og billigt). Herefter gik vi en tur i hostlets udendoers hottop, som er et badekar med dejlig varmt vand. Det var faktisk saa varmt, at jeg engang imellem i hvert fald blev noedt til at doeppe mig i den kolde pool. Og efter saadan en gang afslapning, var vi bare saa klar til at komme i seng!

Eventyret fortsaetter...
I dag skal vi saa med Kiwi bussen tilbage til Auckland, for imorgen tidlig at fortsaette til "Hot Water Beach". Det bliver spaendende og vaere i Auckland i aften, fordi det er i aften finalekampen mellem New Zealand og Frankrig finder sted. Heldigvis har Kiwi arrangeret overnatning for os, bare til en lidt dyere pris, fordi alle hostels saetter overnatningen op, pga. VM.
Men efter kun at have rejst med kiwi i 2 dage, er vi allerede overbevist om at det her bare bliver for fedt. Saa inden vi faar set os om, er vi hjemme i Danmark igen. I dag er der faktisk praecis 1 maaned til vi lander i Koebenhavn med flyveren.

mandag den 17. oktober 2011

Den sidste tid i Thailand

Efter Sofie og Christian tog hjem havde Didde og jeg to dage i Phuket inden vi tog til Koh Phangan. De sidste dage i Phuket brugte vi paa at finde ud af hvad vi egentlig ville. Vi var meget i tvivl, da vi havde flere overvejelser. Vi kunne nemlig:
  • Tage til Ko Lanta og Ko Phi Phi, som skulle vaere meget smukke, men ogsaa meget dyre.
  • Tage til Malaysia og opleve enten Kuala Lumpur, hovedstaden, eller en af oerne.
  • Vi kunne ogsaa gribe chancen for at tage til Full Moon party paa Koh Phangan og opleve den famoese fest alle taler om! Mange oplever ogsaa Full Moon Party som et must for backpackere i Thailand.
Som I sikkert kan hoere faldt valget paa Full Moon Party og det fortroed vi ikke!

Paragliding i Phuket
Men foerst havde vi nogle gode dage i Phuket. Her noed vi den laekre strand og Didde proevede at paraglide. Paragliding gaar ud paa, at man haenger i en faldskaerm som traekker en fra stranden og ud over vandet og ned paa stranden igen.

Ja, det er Didde der haenger der!

Der skete ikke det store ellers i vores sidste tid i Phuket, vi var dog kede af at skulle sige farvel til Lars, Diddes faetter, men mon ikke det bliver et paa gensyn? Vi skylder ham i hvertfald en kaempe tak for en fantastisk tid i Phuket!

Full Moon Party paa Koh Phangan
Vi valgte som sagt at bruge vores sidste dage i Thailand paa fest og (neon)farver til Full Moon Party. Vi tog til Koh Phangan med bus og natfaerge, som vi har proevet foer, men denne gang var faergen fyldt med backpackere paa vej til Full Moon og ikke lokale. Busturen skulle dog overstaes foerst og det var en af de mere traelse. Vi var saa uheldige at skulle med en proppet minibus, hvor der var fire maend fra Spanien med. De blev ved med at brokke sig over at der ikke var plads i bussen og skaeldte den stakkels chauffoer ud over det. Det var tydeligt at chauffoeren ikke forstoed meget engelsk, men det forstod spanierne tydeligvis ikke. Pernille proevede paa at faa dem til at forstaa det, men saa fik hun da ogsaa lige noget at vide. De var saa latterlige, raabte, skreg og skabte sig som boern. Og pga dem kom vi halvanden time senere afsted, men vi skulle nu vente i havnen alligevel. Faergeturen gik nu fint, vi faldt i snak med nogle soede italienere og en fransk pige.

Full Moon Party var onsdag, saa vi havde hele tirsdag til at faa koebt "grej". Full Moon Party bliver nemlig afholdt paa en strand, som kun er oplyst af maaneskin, ildshows og de forskellige barers UV lys. Derfor "glaeder"det om at vaere saa selvlysende som mulig. Vi koebte derfor toej med neon farver og Didde koebte skrig pink shorts. Vi havde neon maling i forvejen, saa det behoevede vi ikke koebe.

Tiden paa Koh Phangan var praeget af strand, sol, afslapning og Full Moon Party. Ikke saa meget andet, det er virkelig en kedelig oe ellers!
Men her er nogle billeder af os inden vi tog til Full Moon Party(vi lod kameraet blive paa vaerelset):



Da vi kom hjem havde vi tre gange saa meget maling paa kroppen og sand over det hele!

Vi startede vores Full Moon Party paa en restaurant/bar, Same Same, som er ejet af to danske piger. Her spiste vi nogle laekre pizzaér, drak et par oel og gik saa i spandene! Hernede drikker man nemlig ikke drinks, men spande(buckets), naar man fester. De bestaar af alt for store maenger vodka eller whisky, red bull og cola. Spande er farlige! Humoeret steg i hvertfald gevaldigt og vi gik amok i det gratis neon maling der var i baren. Vi endte med at have maling over alt, ogsaa i haaret og paa toejet(endnu en grund til, at folk koeber toej specielt til FMP). Det var super festligt paa Same Same og vi kom til at snakke med en flok soede tyskere, som var meget begejstrede over at vi kunne tysk.

Vi gik ned paa fest stranden, hvor festen var godt i gang! Vi har aldrig oplevet noget lignende. Stranden var spaekket med mennesker og ud for de forskellige barer var der ildshows og platforme hvor folk dansede i skaeret fra UV lys. Der blev spillet al slags musik, saa der var noget for alle. Ud for en bar var der et sjippetov med ild i, som folk sprang ind i og hoppede. Det var nok det mest farlige! Vi saa mange ting, som folk kun gjorde fordi det var Full Moon Party,  blandt andet var der nogen der havde sex i vandet og de lod ikke til at tage sig af ,at folk stod og kiggede og tog masser af billeder af dem.
Full Moon Party var vildt fedt og det er noget der skal opleves. Men Didde og jeg er nu enige om at en god aften i byen i Ribe eller Toender er mindst lige saa godt! :)

Efter Koh Phangan tog vi med bus gennem sydthailand og Malasia til Singapore, som der kommer et seperat indlaeg om.

Vi haaber I har det godt derhjemme!


Singapore - en facinernde by og land!

Loerdag d. 15. oktober ankom vi med bus fra Thailand til Singapore, og man maa sige, at det var noget af en forandring. Som at komme fra Broens til New York (hehe)!

Nye priser!
Den foerste store forskel var at vi skulle betale 18 singapore dollar (ca. 80 kr.) pr. mand pr. nat, for et vaerelse med 6 senge og et faelles ulaekkert badevaerelse og toilet. Det kunne man have faaet et fint hotelvaerelse for i Thailand. Saa selvom Singapore stadig er Asien, foeles det mere som en storby i Europa. Men det er vel de priser vi skal til at vende os til.
Heldigvis kom vi paa et vaerelse med nogle soede piger fra Tyskland, og manden der gjorde rent paa vores vaerelse var utrolig omsorgsfuld og hjaelpsom. Det er ikke ofte man finder mennesker der virkelig bekymre sig om en hernede (og saa savner man lidt sin mor og far), men ham her, han fandt taepper til os og toiletpapir gratis, selvom man normalt skulle betale ekstra for det. Og vores sidste dag paa hotellet kom han med en noeglering hvor der stod "Singapore" paa til os hver! Dejligt at moede saadan et dejligt menneske!

Dejlige mennesker!
Dejlige mennesker moeder vi generelt mange af i Singapore. Man skal lige vende sig til ikke at starte med at spoerge om de snakker engelsk, som man skulle i Thailand, for her snakker ALLE engelsk. Ham den soede mand fra hotellet fortalte mig, at engelsk i Singapore var hovedfaget, og hvis man dumpede det, kunne man ikke bestaa nogle af de andre fag.
Men alle folk er soede, hjaelpsomme og smilende. De siger godmorgen, arbejderne letter paa hatten naar man gaar forbi og de vil hellere end gerne hjaelp med at finde vej eller komme i den rette bus.
Da vi var paa posthuset i dag var der en mand, der maaske var stump og lidt handicapet. Men han var i hvert fald utrolig venlig. Han lavede haandtegn til os, og bag Pernilles ryg, viste han mig, at han synes hun er soed og flot og gerne vil giftes med hende, fordi han var lidt forelsket i hende (det var i hvert fald noget i den stil), han var saa kaer!
En anden dame paa posthuset lod ogsaa Pernille laane hendes tape, som man ellers skulle betale ekstra for. Og saa kan man bare ikke andet end at vaere i godt humoer naar man moeder saa mange omsorgsfulde, betaenksomme og smilende mennesker!!

Singapore er fantastisk smuk! Der er ikke noget der bare er bygget af praktiske aarsager, alt ser godt ud, det meste er aktitekttegnet og ofte meget specielt. Selv gadelygterne er lavet i et specielt design.
Men vi betalte i hvert fald 33 Singaporer dollar (gang selv med 4 for at faa det i danske kroner), for en busbillet som var gyldig i 24 timer, og en baadtur rundt i havnen. Busturen var alle pengene vaerd! Vi kunne staa paa og af som det passede os, og skifte til andre busser. I busserne var der ogsaa et baand med en guide der fortalte om de ting man koerte forbi.

Et visit i Indien
Bla. valgte vi at staa af i "Little India", som var den indiske del af Singapore. I Singapore er der jo 4 forskellige racer: Indere, kinesere, Malyere og saa minoriteterne. Ham den soede mand fra hotellet fortalte mig ogsaa om hvordan de klarer at undgaa racisme o.lign. F.eks. hvis to kinesere kommer i ballade og faar 3 maaneder i faengsel, saa er straffen for en kineser og en inder der slaas 6 maaneders faengsel, altsaa er straffen det dobbelte hvis det er to forskellige nationaliteter. Det er ogsaa denne maade han siger at de undgaar koruption i landet. Politiet er baade indere, kinesere, malyere og andre, og saa er det ikke saa nemt for dem at lave aftaler imellem hinanden. Det samme gaelder i politik, i hvert parti skal der vaere en fra hver nationalitet.
Naah, hvor kom jeg fra... jo Indien. Vi gik en tur i den indiske gade, der rigtig var pyntet op, fordi der d. 22.-23. oktober er en eller anden indisk helligdag. Vi besluttede os for at proeve at spise noget indisk frokost, da vi fandt en meget populaer og billig restaurant med indisk mad. Vi bestilte to forskellige retter for at kunne smage lidt forskelligt, og mens vi ventede sad vi og saa paa hvordan de andre spiste deres mad. Det er nemlig hverken med bestik eller pinde, det var med fingerne, naermest som smaa boern. Voksne kvinder og maend sad og smaskede ris og sovs sammen, og blandede det lidt med fingerne, og saa puttede de det ellers ind i munden med fingerne. Det var rigtig sjovt at faa lov til at proeve at spise saadan! heldigvis havde de en haandvask man kunne besnytte bagefter ;)
Vi gik en tur ned gennem den indiske handelsgade der var fuld af farver, saa vi foeler faktisk lidt at vi godt kan sige at vi ogsaa har vaeret i Indien ;)



Turister paa rundtur!


Paa vores seightseeing tur rundt i byen saa vi en masse vildt beundringsvaerdige bygninger. Normalt har jeg ikke meget interesse i bygninger og arkitektur, men her kunne man virkelig ikke lade vaer med at blive facineret! Det var mere kunst end bare bygninger. (men det er svaert at beskrive, saa du maa hellere bare overveje at besoege Singapore engang).
Min absolutte ynglings bygning er de 3 hoteller, der paa toppen har et skib liggende paa tvaers. Den er saa hoej, at man naesten kan se den fra hele byen, og den er saa facinerende! Naermest fremtids agtig, som Pernille siger. Det ligner noget fra en helt anden verden. Hotellet har tilsammen over 2000 vaerelser, et casino og paa toppen, ovenpaa skibet er der en pool og palmer.



... Romantik i luften!
Soendag aften gik vi en tur i byen, for at se den i moerket med alt lyset. Vi moedte en tysk fyr der nettop var ankommet, og vi lovede ham at guide ham lidt rundt. Vi gik ned forbi "Singapore Flyer", der er det store pariserhjul nede ved havnen, der er 5 meter hoejere end hjulet i London. Herefter gik vi over en gangbro, og noed synet ind over byen, med de mange skyskrapere og alt lyset. For enden af broen endte vi tilfaeldigvis i et storcenter (og det kan faktisk godt vaere lidt svaert at undgaa i Singapore, for der er storcentere OVER ALT! Og nej, naar jeg siger "storcenter", men jeg ikke storcenter som i Kolding storcenter, det kan du godt gange med 10).
Men vi kom ind i toppen af centeret og kunne staa og kigge ned i bunden, hvor der var en kunstig skoejtebane. Vi stod lidt og noed udsigten, og opdagede pludselig, at der overfor os var nogle mennesker der stod og holdt nogle store guld balloner formet som "Will you marry me?". Vi ventede lidt, for vi var da nysgerrige efter at se hvad der skulle ske. Pludselig gik en af skoejterne paa knae for sin kaereste ude midt paa skoejtebanen og pegede op paa ballonerne. Hele centeret gik i staa og ubroed "aaaarrh.....", og da hun havde sagt ja klappede alle folk og raabte "kys, kys!". DET VAR SAAAAA ROMANTISK! (man faar helt lyst til at blive friet til.. host host) I hvert fald fortsatte Pernille og jeg vores vej over havnepromenaden haand i haand, til vi kom hen til stenskulpturen af den halve fisk, halve loeve. her satte vi os og noed udsigten og stilheden, mens vi drak en cocacola fra 7-eleven :)



Mojn Singapore, go'dav New Zealand!
I dag er saa vores sidste dag i Singapore. Vi har haft nogle dejlige dage, i en by som vi vist nok har forelsket os lidt i. Byen er saa stor, og alligevel kan man komme fra den ene ende af byen (som jo er et selvstaendigt land) paa ca. en time i bil. Og selvom man foeler det lidt som New York (ikke fordi jeg nogensinde har vaeret der), saa er der ikke meget larm og ikke meget kaos.
Der er ogsaa meget hoeje straffe i Singapore, saa man foeler sig helt tryk ved at gaa en tur paa gaden, ogsaa om aftenen. Men man skal samtidigt ogsaa passe paa hvad man goer, for hvis man smider tyggegummi, ryger steder man ikke maa, spytter eller lign. saa giver det store boeder. Men det betyder ogsaa at det er en meget ren by, uden affald eller noget liggende.





I hvert fald, Singapore er en vidunderlig by, som alle mennesker burde se. Men i aften tager vi flyver videre til New Zealand, og lander i Auckland tirsdag eftermiddag (lokal tid). Vi glaeder os begge til at komme videre, og nu er vi ogsaa begyndt vores tredje maaned, saa tiden flyver, og inden vi faar set os om er vi hjemme igen :)

torsdag den 13. oktober 2011

Dykkerkursus paa Koh Tao

Sammen med Sofie og Christian tog vi dykkerkursus paa Koh Tao i fire dage. Vi ankom med natfaergen, hvilket i sig selv var en oplevelse. Natfaergen var fyldt med lokale, saa vi skulle sove taet med thaier;)

Den foerste dag var en ren teori dag, anden dag var mere interessant. Her havde vi baade teori og var ude i lavt vand og laere basale oevelser som at rense masken og tabe ens ilt. Den dag afsluttede vi med et lille dyk paa fire meter, hvor vi fik en god forsmag paa det :)
Dagen efter dykkede vi foerst 7 meter, derefter 12 meter ned, her saa vi flere skulpturer under vandet, blandt andet et vindue man kunne kravle igennem!

 Vores sidste dag, eksamensdagen, var den ultimative proeve! Den startede med en teoriproeve paa 50 spoergsmaal, som vi maatte hjaelpe hinanden med, saa det var ingen sag. Hele eftermiddagen var vi ude at dykke, denne gang med kameramand. Vi var nede paa henholdsvis 12 og 15/18 meter og kunne dermed kalde os Open Water Divers! 
Ved disse dyk lavede vi en masse sjove ting. Blandt andet loeb vi om kap paa bunden, med Sofie som vinder. Vi lavede en masse sjove ting og I kan se dem alle i vores video paa Youtube:http://www.youtube.com/watch?v=7d-kfPIczh8

Vi afslutter lige med nogle smukke billeder fra Koh Tao  



 

mandag den 10. oktober 2011

Tiden i Phuket med besoeg hjemmefra

Kort efter vi ankom til Phuket fik vi besoeg hjemmefra af Sofie og Christian(Diddes lillesoester og kaereste). De skulle rejse sammen med os i ti dage, hvor vi havde planlagt at bruge tid i Phuket, paa Koh Tao hvor vi ville tage dykkercertifikat, saa ville vi til Half Moon Party paa Koh Phangan og afslutte med nogle dage i Phuket.
Gensyns glaede!

Diddes faetter, Lars, paa i Patong Beach i Phuket, saa mange af vores oplevelser her var sammen med ham. Vi har oplevet utrolig meget, blandt andet:

Big Buddha
Vi koerte med Lars i hans store 4 hjulstraekker ud til et af Phukets kulturelle punkter, Big Buddha. Som er, som navnet siger, en stor Buddha figur. Den er placeret paa toppen af et bjerg saa i klart vejr kan man se den fra flere steder paa Phuket. Det der gjorde den anderledes fra mange af de Buddhaere vi havde set i forvejen, var at den var lavet i marmor og ikke noget forgyldt materiale.

Da vi saa den proevede vi ogsaa at vaere buddhister. Lars er buddhisit og han vidste os hvordan vi kunne ofre gaver, roegelse og blomster, hvor efter munkene velsignede os og messede for os. Afslutningsvis fik vi et armbaand paa som giver os held og lykke.
Her viser Lars os hvordan man kan bede ved at laegge en moent i nogle metalkrukker. Ved hver krukke oensker man saa.

Gokart
Lars er professionel gokart koerer og har sin egen gokart, saa vi var med ham ude for at se den og banen. Her soergede Lars for at vi lige kunne proeve at koere. Det var vildt sjovt, men vi var godt nok langt fra saa gode som Lars! Og de gokarts de har hernede er noget mere kraftfulde end dem i Danmark. F.eks. den Christian koerte paa, er af den slags professionelle i Danmark bruger. Der var smaek paa!


Strand, Strand, Strand
En af de skoenne ting ved Patong Beach, er den dejlige strand. Den har vi virkelig nydt de dage hvor vi havde godt vejr :)
 


Jetski med 250 hk
Lars og hans kammerat Brian har koebt en jetski hernede og den tog de med til stranden en dag, hvor vi fik lov til at lege rundt paa den hele eftermiddagen! Jetskien var den stoerste paa hele stranden, men det var ogsaa vildt hvad den kunne. Den havde 250 HK(!!!) og gik fra 0-100 paa tre sekunder. Det var saa vildt at proeve. Rigtig sjov eftermiddag :)
 

Flaeskesteg med det hele!
Sidste aften med Sofie og Christian var vi ude at spise med Lars og hans kammerater, Brian og Soeren. Vi var paa en restaurant hvor de lavede dansk mad til den store guldmedalje! Generelt er der mange steder i Patong du kan faa skandinavisk mad, men dette sted var noget helt specielt. Her havde Lars bestilt flaeskesteg med roedkaal, argurksalat(som smagte praecis som den Pernilles mor laver), kartofler, soede kartofler og en hel kande med sovs til hver! Det smagte vidunderligt og det var ligesom at vaere hjemme et oejeblik :)


Sofie og Christian tog hjem loerdag aften og det var helt underligt at sige farvel igen.. Vi tager nu, efter nogle ekstra dage i Patong, til Ko Phangan til Full Moon Party og derefter til Singapore.
Senere kommer der et indlaeg om vores dykkerkursus paa Koh Tao og Didde og Pernilles sidste tid i Thailand.
Vi haaber i har det godt derhjemme, nu er der kun 44 dage til vi kommer hjem!