Loerdag d. 15. oktober ankom vi med bus fra Thailand til Singapore, og man maa sige, at det var noget af en forandring. Som at komme fra Broens til New York (hehe)!
Nye priser!
Den foerste store forskel var at vi skulle betale 18 singapore dollar (ca. 80 kr.) pr. mand pr. nat, for et vaerelse med 6 senge og et faelles ulaekkert badevaerelse og toilet. Det kunne man have faaet et fint hotelvaerelse for i Thailand. Saa selvom Singapore stadig er Asien, foeles det mere som en storby i Europa. Men det er vel de priser vi skal til at vende os til.
Heldigvis kom vi paa et vaerelse med nogle soede piger fra Tyskland, og manden der gjorde rent paa vores vaerelse var utrolig omsorgsfuld og hjaelpsom. Det er ikke ofte man finder mennesker der virkelig bekymre sig om en hernede (og saa savner man lidt sin mor og far), men ham her, han fandt taepper til os og toiletpapir gratis, selvom man normalt skulle betale ekstra for det. Og vores sidste dag paa hotellet kom han med en noeglering hvor der stod "Singapore" paa til os hver! Dejligt at moede saadan et dejligt menneske!
Dejlige mennesker!
Dejlige mennesker moeder vi generelt mange af i Singapore. Man skal lige vende sig til ikke at starte med at spoerge om de snakker engelsk, som man skulle i Thailand, for her snakker ALLE engelsk. Ham den soede mand fra hotellet fortalte mig, at engelsk i Singapore var hovedfaget, og hvis man dumpede det, kunne man ikke bestaa nogle af de andre fag.
Men alle folk er soede, hjaelpsomme og smilende. De siger godmorgen, arbejderne letter paa hatten naar man gaar forbi og de vil hellere end gerne hjaelp med at finde vej eller komme i den rette bus.
Da vi var paa posthuset i dag var der en mand, der maaske var stump og lidt handicapet. Men han var i hvert fald utrolig venlig. Han lavede haandtegn til os, og bag Pernilles ryg, viste han mig, at han synes hun er soed og flot og gerne vil giftes med hende, fordi han var lidt forelsket i hende (det var i hvert fald noget i den stil), han var saa kaer!
En anden dame paa posthuset lod ogsaa Pernille laane hendes tape, som man ellers skulle betale ekstra for. Og saa kan man bare ikke andet end at vaere i godt humoer naar man moeder saa mange omsorgsfulde, betaenksomme og smilende mennesker!!
Singapore er fantastisk smuk! Der er ikke noget der bare er bygget af praktiske aarsager, alt ser godt ud, det meste er aktitekttegnet og ofte meget specielt. Selv gadelygterne er lavet i et specielt design.
Men vi betalte i hvert fald 33 Singaporer dollar (gang selv med 4 for at faa det i danske kroner), for en busbillet som var gyldig i 24 timer, og en baadtur rundt i havnen. Busturen var alle pengene vaerd! Vi kunne staa paa og af som det passede os, og skifte til andre busser. I busserne var der ogsaa et baand med en guide der fortalte om de ting man koerte forbi.
Et visit i Indien
Bla. valgte vi at staa af i "Little India", som var den indiske del af Singapore. I Singapore er der jo 4 forskellige racer: Indere, kinesere, Malyere og saa minoriteterne. Ham den soede mand fra hotellet fortalte mig ogsaa om hvordan de klarer at undgaa racisme o.lign. F.eks. hvis to kinesere kommer i ballade og faar 3 maaneder i faengsel, saa er straffen for en kineser og en inder der slaas 6 maaneders faengsel, altsaa er straffen det dobbelte hvis det er to forskellige nationaliteter. Det er ogsaa denne maade han siger at de undgaar koruption i landet. Politiet er baade indere, kinesere, malyere og andre, og saa er det ikke saa nemt for dem at lave aftaler imellem hinanden. Det samme gaelder i politik, i hvert parti skal der vaere en fra hver nationalitet.
Naah, hvor kom jeg fra... jo Indien. Vi gik en tur i den indiske gade, der rigtig var pyntet op, fordi der d. 22.-23. oktober er en eller anden indisk helligdag. Vi besluttede os for at proeve at spise noget indisk frokost, da vi fandt en meget populaer og billig restaurant med indisk mad. Vi bestilte to forskellige retter for at kunne smage lidt forskelligt, og mens vi ventede sad vi og saa paa hvordan de andre spiste deres mad. Det er nemlig hverken med bestik eller pinde, det var med fingerne, naermest som smaa boern. Voksne kvinder og maend sad og smaskede ris og sovs sammen, og blandede det lidt med fingerne, og saa puttede de det ellers ind i munden med fingerne. Det var rigtig sjovt at faa lov til at proeve at spise saadan! heldigvis havde de en haandvask man kunne besnytte bagefter ;)
Vi gik en tur ned gennem den indiske handelsgade der var fuld af farver, saa vi foeler faktisk lidt at vi godt kan sige at vi ogsaa har vaeret i Indien ;)
Turister paa rundtur!
Paa vores seightseeing tur rundt i byen saa vi en masse vildt beundringsvaerdige bygninger. Normalt har jeg ikke meget interesse i bygninger og arkitektur, men her kunne man virkelig ikke lade vaer med at blive facineret! Det var mere kunst end bare bygninger. (men det er svaert at beskrive, saa du maa hellere bare overveje at besoege Singapore engang).
Min absolutte ynglings bygning er de 3 hoteller, der paa toppen har et skib liggende paa tvaers. Den er saa hoej, at man naesten kan se den fra hele byen, og den er saa facinerende! Naermest fremtids agtig, som Pernille siger. Det ligner noget fra en helt anden verden. Hotellet har tilsammen over 2000 vaerelser, et casino og paa toppen, ovenpaa skibet er der en pool og palmer.
... Romantik i luften!
Soendag aften gik vi en tur i byen, for at se den i moerket med alt lyset. Vi moedte en tysk fyr der nettop var ankommet, og vi lovede ham at guide ham lidt rundt. Vi gik ned forbi "Singapore Flyer", der er det store pariserhjul nede ved havnen, der er 5 meter hoejere end hjulet i London. Herefter gik vi over en gangbro, og noed synet ind over byen, med de mange skyskrapere og alt lyset. For enden af broen endte vi tilfaeldigvis i et storcenter (og det kan faktisk godt vaere lidt svaert at undgaa i Singapore, for der er storcentere OVER ALT! Og nej, naar jeg siger "storcenter", men jeg ikke storcenter som i Kolding storcenter, det kan du godt gange med 10).
Men vi kom ind i toppen af centeret og kunne staa og kigge ned i bunden, hvor der var en kunstig skoejtebane. Vi stod lidt og noed udsigten, og opdagede pludselig, at der overfor os var nogle mennesker der stod og holdt nogle store guld balloner formet som "Will you marry me?". Vi ventede lidt, for vi var da nysgerrige efter at se hvad der skulle ske. Pludselig gik en af skoejterne paa knae for sin kaereste ude midt paa skoejtebanen og pegede op paa ballonerne. Hele centeret gik i staa og ubroed "aaaarrh.....", og da hun havde sagt ja klappede alle folk og raabte "kys, kys!". DET VAR SAAAAA ROMANTISK! (man faar helt lyst til at blive friet til.. host host) I hvert fald fortsatte Pernille og jeg vores vej over havnepromenaden haand i haand, til vi kom hen til stenskulpturen af den halve fisk, halve loeve. her satte vi os og noed udsigten og stilheden, mens vi drak en cocacola fra 7-eleven :)
Mojn Singapore, go'dav New Zealand!
I dag er saa vores sidste dag i Singapore. Vi har haft nogle dejlige dage, i en by som vi vist nok har forelsket os lidt i. Byen er saa stor, og alligevel kan man komme fra den ene ende af byen (som jo er et selvstaendigt land) paa ca. en time i bil. Og selvom man foeler det lidt som New York (ikke fordi jeg nogensinde har vaeret der), saa er der ikke meget larm og ikke meget kaos.
Der er ogsaa meget hoeje straffe i Singapore, saa man foeler sig helt tryk ved at gaa en tur paa gaden, ogsaa om aftenen. Men man skal samtidigt ogsaa passe paa hvad man goer, for hvis man smider tyggegummi, ryger steder man ikke maa, spytter eller lign. saa giver det store boeder. Men det betyder ogsaa at det er en meget ren by, uden affald eller noget liggende.
I hvert fald, Singapore er en vidunderlig by, som alle mennesker burde se. Men i aften tager vi flyver videre til New Zealand, og lander i Auckland tirsdag eftermiddag (lokal tid). Vi glaeder os begge til at komme videre, og nu er vi ogsaa begyndt vores tredje maaned, saa tiden flyver, og inden vi faar set os om er vi hjemme igen :)






Ingen kommentarer:
Send en kommentar