tirsdag den 22. november 2011

Sydney - Strand, sol og glade dage

Vores sidste 5 dage af vores rejse har vi brugt i Sydney, Australien. Vi ankom to timer forsinkede til Sydney torsdag morgen, men hvad vi ikke vidste, var at vores uheld den dag desvaerre foerst lige var begyndt :(
Vi gik til det hostel vi havde bestemt os for(men ikke havde booket, da vi tre maandeder har vaeret vant til ikke at booke.) Desvaerre var dette hostel overbooket! Vi ledte videre efter hostels og der gik fem timer hvor vi ikke fandt et eneste der havde plads. Vi var efterhaanden godt traette og irriterede over det og en god gang regn hjalp ikke paa det, men saa moedte vi en hollandsk pige som hjalp os. Hun vidste nemlig at paa hendes hostel var der to ledige senge! Vi kom derhen og vi var endelig heldige, vi var ligeglade med at hostlet var noget gammelt lort, saalaenge vi fik en seng at sove i! Saa vi havde en noget besvaerlig start i Sydney, men vi fandt jo ud af det tilsidst. Saadan en oplevelse husker man og kan maaske grine af det, naar vi kigger tilbage paa det :)
Vi vil lige fortaelle om nogle af vores oplevelser i Sydney:

Skoenne dage paa Bondi Beach(chiller med Frede og Mary)
Vi har brugt en del tid paa stranden, de dage hvor vejret var til det. Men da har temperaturen ogsaa lagt omkring de 30 grader og det har givet en masse dejlig kuloer :) Bondi Beach er noget proppet med mennesker, ja faktisk sort af mennesker i weekenden, men vi synes nu stadig det er en dejlig strand. Her kunne vi rigtig slappe af og nyde de sidste dage af vores 100-dages ferie, som efterhaanden har naaet sin ende.
Loerdag paa vej til stranden holdt vores bus ind til siden for at lade en politi eskorte komme forbi. Vi kiggede lige en ekstra gang, da vi saa at den bil de eskorterede havde et dansk flag paa fronten! Vi fandt saa senere ud af at Kronprins Frederik og Kronprinsesse Mary er med deres boern i Sydney lige nu. Den dag vi saa dem var de ude ved Bondi Beach og se den aarlige kunstudstilling "Sculture by the sea", som vi saa senere den dag. Saa vi kan paa en maade godt sige at vi har chillet med Frede og Mary paa Bondi ;)



Gratis City-tour
En af de skoenne ting ved Sydney er de mange gratis glaeder. F.eks. kom vi med paa en gratis 3-timers byrundtur. Vi saa alt der er vaerd at se, alt lige fra Sydneys aeldste hus til Operahuset og finanskvarteret. Guiden fik saa sin betaling i form af drikkepenge bagefter og man bestemte selv hvad man ville give ham, saa saadan en byrundtur var rigtig god for backpackere som os.

Diddes foedselsdag - og kendte ansigter
Didde fyldte 20 aar loerdag, saa hun blevet fejret med maner! Vi startede dagen med en luxus morgenmas efter vores standarter, scramblet eggs, ristet broed og kakao :) Vi brugte dagen paa stranden, hvor vi spiste foedselsdags muffins og trak i det fine toej om aftenen. Vi moedtes med Katrine Jessen, Diddes tidligere klassekammerat, som netop var ankommet til Sydney og Emilie, en svensker som vi moedte paa New Zealand, som ogsaa var i Sydney denne dag. Vi spiste aftensmad med dem og nogle af Katrines venner paa en hyggelig pub i centrum og noed lidt god vin bagefter. Byturen gik videre til en hostelbar, hvor Didde ligepludselig fik foedselsdagssang fra en kaempe flok danskere! Hun havde danske flag i haaret, saa man kunne nemt se, at hun var foedselar :) En rigtig god og hyggelig aften!




Surf kursus paa Manly Beach
Mandag formiddag tog Didde et surf kursus paa Manly Beach. Det var to timer, foerst med undervisning paa stranden, herefter i vandet, hvor de proevede det af. Det var fedt at kunne ride en boelge, men at staa op, det er ikke nemt! Men det lykkeds dog naesten for Didde :)




Operahuset og Harbour Bridge
Et must see i Sydney er Operahuset og Harbour Bridge, saa det har vi selvfoelgelig ogsaa set. Baade fra vandet og landet. Vi gik en tur i de botaniske haver, hvorfra man har en flot udsigt over baade broen og Operahuset. Som dansker foeler man sig lidt stolt, naar man ser Operahuset, det er nemlig tegnet af den danske arkitekt Joern Utzon. Smukke sights!



Vi afslutter med maner: Kaenguro boeffer og drinks med udsigt over Sydney
Vi afsluttede vores 100 dages rejse med maner! Ved solnedgang tog vi i Sydney Tower, som er det hoejste taarn i Sydney. I dette taarn er der en bar, som drejer rundt, saa man i loebet af en times tid kan faa set hele Sydney. Vi koebte en enkelt drink og drank saa meget langsomt mens vi noed udsigten.
Vores aftensmad spiste vi paa hyggelige Darling Harbour, hvor der er restauranter og cafeer i massevis. Vi fandt et sted hvor vi kunne faa Kaenguro boeffer, da vi jo skulle proeve kaengrugo naar nu vi er i Australien! Det var super laekkert og mindede os lidt om kalvekoed, bare lidt soedere. Til dessert fik Didde et kaempe stykke chocoladekage og Pernille fik en rigtig laekker cheesecake :) En rigtig laekker aften med lidt tilladt luxus :)




Nu vender vi saa hjem...
I eftermiddag saetter vi os i flyveren og er saa hjemme i Danmark onsdag formiddag og vi glaeder os! Hjem til kulden, julehyggen, rugbroed og maelk! Men det vi glaeder os allermest til er at komme hjem til vores familier og venner, dem savner vi!

100 dages eventyr er nu ovre, men vores minder vil vare forevigt!

(Der kommer dog flere indlaeg paa bloggen, saa i skal ikke helt smutte endnu ;) )

lørdag den 19. november 2011

Den sydligste by i verden, pingviner og soeloever!

Saa mangler vi bare det sidste fra New Zealand. Vores tid i Queenstown blev afbrudt af en tur sydpaa, til NZ's aller sydligste byer. Vi tog foerst til universitetsbyen Dunedin, som sikker er interessant nok, men vi blev moedt af det mest triste regnvejr, saa det satte lige en daemper paa det. Vi rendte dog ind i to danskere, Marie og Per, som vi har moedt flere gange her paa NZ, saa vi havde en hyggelig aften sammen med dem.
Dagen efter tog vi til Curio Bay, hvor vi saa soelover og pingviner i massevis! Soeloeverne var ret kedelige, de laa bare og dovnede den paa stranden, men tilsidst fandt vi da en der gad posere lidt for kameraet ;)



Naa ja, vi saa ogsaa verdens stejleste gade:

Den aften endte vi i verdens mest sydlige by, Invercargill. Vi moedtes med Diddes kammerat Arthur, som er landmand der, om aftenen. Det er altid sjovt at moede nogen hjemmefra og hoere om deres oplevelser hernede :)


Dagen efter tog vi til Milford Sound. Vi koerte hele formiddagen og det var nu en smuk koeretur. Undervejs saa vi massevis af snedaekkede bjerge og smaa vandfald. Vi kom ogsaa til en resteplads hvor det vrimlede med Kea fugle, som er en utrolig klog fulg. Den siges at vaere lige saa klog som et fem aarigt barn!

Vi ankom til Milford Sound, som er en smuk bugt man sejler i gennem paa et to timers cruise. Vi fik foerst en stor laekker buffee frokost og gik herefter paa daekket for at nyde naturen. Og det var da flot, men vi var ikke imponerede. Vi har trods alt Halong Bay i Vietnam at sammenligne med, saa vi beklager, men Milford, som mange sukker over, som det smukkeste sted paa jorden, det var ikke noget saerligt i vores oejne.


Vi saa dog et meget smukt sted undervejs, et sted kaldt "Mirror Lake" og den soe levede op til sit navn! Her var der genspejling af bjerge i soen tydeligere end vi nogensinde har set foer - saa smukt!


Vi kom halv sent tilbage til Queenstown om aftenen og da vi sad og spiste aftensmad, saa vi pludselig en af Pernilles venner fra hjemme, Peter, som netop ogsaa var ankommet til Queenstown. Det er en lille verden! ;)
Vi rundede Queenstown af dagen efter med maner, med en god gang pubcrawl! Queenstown natteliv skal man altsaa ikke kimse af;)


Vores sidste stop paa New Zealand var i Christchurch, hvor vi sov det fedeste sted nogensinde! Vi tilbragte en nat i faengsel!!! Og vi havde altsaa ikke gjort noget galt, vi havde bare fundet et hostel som var et nedlagt faengsel. Det var meget gennemfoert med sorte og hvide striber paa alt, medarbejderne hed faengselsvagte og det var bare super godt!

Vi tilbragte en dag med at se Christchurchs smadrede centrum. Der var dog ikke meget at se, da det meste er lukket af for offentligheden, men det er tydeligt at se der har vaeret jordskaelv.


Saa endte vores tid paa New Zealand - og det har vaeret fantastisk! Men nu venter eventyr i Sydney og derefter vender vi naesen hjemad til DANMARK! Og vi glaeder os :)

torsdag den 10. november 2011

New Zealands skoenne sydoe!

Efter en faergetur paa tre timer fra Wellington ankom vi til New Zealands sydoe og kom i en ny bus. Nye mennesker og ny chauffoer endnu engang. Men det var vi glade nok for, da vores gamle bus var meget en party bus, meget mere end vi ville feste!
Foerste stop paa nordoen var i Kaiteriteri, en lille by som ligger ved Abel Tasman nationalparken. En nationalpark som vi desvaerre ikke fik set meget af, da vi kun havde halvanden dag i Kaiteriteri. Aftenen i Kaiteriteri var super hyggelig, vi gik paa pubben med dem fra bussen og noed et glas vin, mens vi fik nye bekendtskaber fra den nye bus. Der var en super god stemning med livemusik og alt i alt en stille og rolig god aften.
Naeste morgen var der det skoenneste solskinsvejr, saa vi gik sammen med en engelsk pige, Emily ud til det udkigspunkt i nationalparken kaldt "Split Apple Rock". Vi havde, foer vi gik, flere gange faaet at vide, at vi nok ikke kunne naa det paa tre timer, at det mindst ville tage fire timer og at gaaturen nok ville vaere saa haard, at vi ikke kunne klare hele vejen, men vi ville proeve alligevel. Hvis det var for haardt kunne vi jo bare vende om, saa det var intet problem. Vi gik afsted og noed det skoenne vejr, det var en haard gaatur, men ikke saa haard som vi havde forventet. Efter en time og et kvarter kom vi ud til Split Apple Rock, som er en kaempe sten som er splittet i midten. Vi var paa den mest fantastiske strand med turkistblaat vand og saa stenen derfra. Fantastisk sted!

Gaaturen tilbage var mere ned af bakke saa det gik nemt. Da vi kom tilbage til hotellet efter 2 1/2 time blev receptionisten lettet. Hun var blevet bekymret over at vi var gaaet og var parat til at sende en redningshelikopter efter os! Altsaa vi kunne jo fint gaa den tur og det var ikke specielt haardt, det kraevede i hvertfald ikke en redningshelikopter! Altsaa...

Vi tog til den lille doede by Westport herefter. Her stod den paa filmaften og afslapning inden den vilde udklaedningsfest der ventede os i Lake Mahinapua, som vi tog til dagen efter. Undervejs til Mahinapua stoppede vi ved en strand hvor vi saa en saelkoloni. Der var rigtig mange saeler og det lod ikke til, at de var generede af alle turisterne som stod forholdsvis taet paa.

Vi tog herefter til Greymount, hvor vi koebte kostumer til aftens udklaedningsfest. Temaet var P-Party og man skulle vaere klaedt ud som noget der startede med P. Mere om det senere.
Diddes nabo Michael bor og arbejder taet paa Greymount, saa ham moedtes hun med om eftermiddagen, mens Pernille tog videre med bussen. Didde var ude og se hans arbejdsplads, en gaard hvor hun blandt andet fik fortalt hvordan malkning i NZ er anderledes fra malkning i Danmark. I NZ bekymre man sig ikke om at goere patterne rene, man saetter bare malkemaskinen direkte paa! Uhmm...
Didde og Michael kom til hotellet i Mahinapua og Michael fik lov til at deltage i aftenens fest, saa det var rigtig hyggeligt. Stedet vi boede var virkelig primitivt, men ejeren var noget for sig selv. Han er en 87 aarig mand, som har et kaempe julemandsskaeg og burde vaere paa plejehjem, men i stedet driver han en hotel og en pub. Han holder de vildeste fester hver aften og naar han aabner munden bliver man overrasket. Han bander og svovler vaerre end nogen anden! Han er en attraktion i sig selv :)
Aftenens fest startede med en faelles aftensmad, hvor vi fik den stoerste steak nogensinde! Den fyldte mere end halvdelen af tallerknen!!
Efter aftensmaden stod den paa omklaedning og derefter fest. Didde var klaedt ud som Pink Rabbit, da hun har koebt nogle pink kaninbriller i Thailand og dette var jo en oplagt mulighed, hvor hun kunne bruge dem. Saa Didde var pink fra top til taa! Pernille unyttede sig af at vaere roedhaaret og klaedte sig ud som Pippi Langstrompe. Med lange stroemper, farverigt toej og piberensere i haaret blev det da ogsaa okay :)
Folk havde virkelig vaeret kreative med udklaedningen, der var en pharao(farao), phone, pinetree, pocket knife, pocahontas, pensionister og prinsesser. Det var en rigtig hyggelig aften, hvor den eneste ikke udklaedte var Diddes nabo, men han hyggede sig vidst godt alligevel og noed at tale dansk igen. Faktisk synes vi han har faaet en accent paa det danske, det lyder lidt anderledes i hvertfald :)






Dagen efter udklaedningsfesten tog vi til Franz Josef, som er en MEGET lille by, men ogsaa en meget turistet by. Her brugte vi to dage. Foerste dag var Pernille lidt syg og vejret var daarligt, saa selvom vi havde planlagt at gaa en tur droppede vi det. Vi tog i stedet i Hot Pools, som var super dejligt! Det mindede lidt om Dronning Dotheas badestue, rigtig spa agtigt. Det var tre pools med hhv. 36, 38 og 40 grader varmt vand. Vi brugte 2-3 timer her og det var bare super afslappende og skoent! Det var udenfor, saa ens hovede var oppe i kulden hvilket lidt var en underlig fornemmelse. Men efter det var vi bare super klar paa naeste dag, som blev meget aktiv!


Vi var paa fuld dags vandretur paa Franz Josef gletscheren. Inden afgang var vi blevet udstyret med regntoej, kaempe stoevler, stroemper, pigsko, handsker og huer, som vi ikke fik brug for! Vejret var nemlig fantastisk og regnen kom foerst da vi ikke var paa gletschen mere, saa det var perfekt. Vi skulle gaa i 8 timer og det var fantastisk! Den foerste time var i dalen foran gletschen, herefter tog vi pigskoene paa og kom saa til at gaa paa is. Vi var paa isen i 6 timer og det var haardt, men det var det vaerd. Da vi naede det hoejeste mulige punkt fik vi nemlig beloenningen, en fantastisk udsigt. Og nej hvor foeler man sig lille naar man staar midt paa saadan en kaempe geltscher! Nogle steder var isen helt blaa, fordi den var saa komprimeret og det gav os helt julestemning, da det mindede om saadan et julemandsland :) Men det var smuk, men heller ikke et ufarligt sted. Der var ofte stenskred og ugen foer vi var der, var det taet paa at ramme en gruppe mennesker, men der skete ikke noget.




Pernille misforstod ogsaa noget guiden sagde. Hun troede, han sagde, at han havde mistet sin ex ned i en af isspraekkerne for en uge siden. Hun kunne ikke forstaa han tog det saa roligt og allerede var tilbage paa arbejde. Da han gentog det senere, sagde hun det til Didde, som bare begyndte at grine. Det viste sig at han havde talt om sin oekse(ax) og ikke sin ekskaereste(ex)! Ups :)
Geltscher hiket var fantastisk og vi var godt traette bagefter, men paa den gode maade.

Vi tog til Wanaka efter Franz Josef og det var en meeget lang dag i bussen. Vi broed nemlig sammen flere gange. Nogen havde stjaalet diesel fra bussen og gjort yderligere skade paa den mens den holdt i Franz Josef, saa da vi skulle over den foerste bakke gik den i staa. Dette gentog sig rigtig mange gange i loebet af dagen og det var super surt, men vi tog det stille og roligt. Det vaerste sted var et sted hvor det naermeste mobilsignal var 50 km vaek! Her koerte vi selvfolgelig i stykker igen paa toppen af en bakke. En mand fra bussen blaffede sig med en bil ind til den naermeste by, hvor han fik fat i en STRAY bus til os. Vi ventede en times tid i denne by og kunne saa endelig komme videre. Vi ankom til Wanaka kl 9 om aftenen ca 4 timer forsinket, saa den by fik vi ikke set!

Vi tog videre til Queenstown, som vai blev noget overraskede over, det er bare en lille by! Om aftenen var vi paa pubcrawl med bussen. Vi startede ud i en is bar, hvor der var minus 7-8 grader. Vi fik store jakker og stoevler og kom saa ind i en bare hvor alt var lavet af is. En rigtig sjov og kold oplevelse! Vi tog herefter videre til nogle andre barer og endte paa et sted kaldt World bar, hvor vi ellers festede hele natten(naesten) :) Dagen derpaa var ikke sjov for Pernille, saa vi slappede bare af og lavede saa lidt som muligt.





I dag er vores sidste dag i Queenstown i denne omgang. Vi har brugt dagen paa at vandre op ad et bjerg(super haardt!) og noed herefter en smuk smuk udsig over Queenstown. I aften skal vi proeve en beroemt Fergburger og i morgen tager vi saa yderligere syd paa!




Hav det godt derhjemme(vi ses snart!)

New Zealands Nord-oe!

Vi brugte i alt to uger paa at tage paa opdagelse paa New Zealands nord-oe, og udover et kanont smukt landskab, dejlige mennesker, gode gaature og en masse sjov, saa er her nogle af de fedeste oplevelser vi fik paa nord-oen...

ALL BLACKS - vindere af VM i rugby og en kaempe fest!
Vi var saa skide heldige, helt uden at have haft det ind over i vores planlaegning, at vaere stedet over alle steder, den aften hvor der blev spillet finale i VM i rugby! Vi var i det land, i den by, paa den dag, hvor finalen blev afgjort - bedre timing kan man vist ikke forlange!

I hvert fald var det noget man ikke kunne undgaa at bemaerke den dag i Auckland: der var mennesker ALLE STEDER. Og nej, det er ikke bare noget jeg proever at bilde jer ind, der VAR mennesker ALLE STEDER. Ikke bare paa gaden, men ogsaa alle overnatningssteder var overfyldt (og derfor var prisen selvfoelgelig blev sat op med ca. 20 dollar, typisk!). Men der var altsaa ogsaa mennesker paa hustagene og i traeerne! (hvad goer man ikke for at faa den bedste udsigt til storskaermen?)

Saa vi var der selvfoelgelig ogsaa (man ville alligevel ikke kunne sove for alt den feststemning). Og jeg siger jer, at der var den F-E-D-E-S-T-E stemning i byen, alle var glade, alle gik rundt med flag (med ALL BLACKS), alle sang, alle var klaedt i sort og hvidt og havde tatoveringer paa kinderne med ALL BLACKS. Ja selv enkelte franskmaend, med franske flag, havde vovet sig ud paa gaden mellem alle deres konkurrenter. Men der var ingen slaaskamp mellem new zealaendere og franskmaend, god stemning!

Saa vi havde ogsa tegnet paa vores kinder, og var gaaet ud for at faa en drink at starte paa. Herefter fandt vi en hyggelig caf'e lige ved siden af storskaermen, hvor vi koebte lidt vaadt, og saa kampen paa deres  lille fjernsyn, fordi gaden var prooooop fuld (og saa var det heller ikke tilladt at drikke paa gaden, vi havde hoert om en der var taget med politiet fordi han havde gjort det).

Det jeg havde set mest frem til var HAKA DANSEN, som er en slags krigsdans, som Maorierne paa New Zealand brugte. Den var virkelig skraemmende, fordi vi lavede uhyggelige ansigtsudtryk osv. Men det var ogsaa mega fedt, fordi det franske hold, bare skulle staa lige overfor dem og blive mega skraemt! haha.

Og det maa have virket, for New Zealand vandt med 7-8 (puuha, det var taet loeb, men NZ foerte hele vejen igennem). OG SAA vVAR DER FEST I GADEN!!
Det var den fedeste stemning... forestil dig at vaere i Koebenhavn, efter at Danmark lige har vundet VM i fodbold, hvor finalen er spillet i Parken? (det sker nok aldrig, men man kunne godt forestille sig hvilken fest der ville vaere i gaden!!)

Saa vi fejrede sejren med alle kiwierne (New Zealaenderne) og gik saa i seng, vi havde nemlig en bus at skulle op til.
Naeste morgen da jeg vaagnede, var to maend fra mit vaerelse stadig ikke kommet hjem fra byen, og de havde endda bedt mig om at vaekke dem naar jeg stod op, fordi de ogsaa havde en bus. Hehe, det kunne jeg jo saa af gode grunde ikke goere...

Hot Water Beach
Efter Auckland fortsatte vi med kiwibussen til Hot Water Beach. Vi ankom om eftermiddagen, men det gjorde ikke noget, for vi skulle alligevel vente til om aftenen, hvor vandet var ude, for vi skulle nemlig ned og lave vores egne varme badekar paa stranden. I foert badetoej, og en masse andet toej til at holde os varme, og en spade gik vi paa stranden i buller-moerke.
Paa stranden galdt det bare om at grave sig ned til de varme kilder, og lave sin egen lille poel. Det var VILDT VARMT, det var brandende varmt! selv det at gaa rundt paa stranden i baretaer, kunne goere ens foedder brandvarme. Men hvis man blandede vandet lidt med koldt havvand, var det fantastisk.



Det var en vidunderlig foelelse, at sidde paa en moerk og kold strand, ifoert badetoej, i varmt vand, med musik og kigge op paa stjernerne. Saa mangler man bare et glas champagne og en kaereste (hvor er Christian naar man har brug for ham??!) !



River Rafting i River Valley
I smukke, smukke, smukke River Valley, som er saa langt ude paa landet, at de gaar i gummistoevler til hverdag og kun har en kaempe stor stationaercomputer og ingen netdaekning paa mobilen, proevede vi at River Rafte.
Vi blev koert op til toppen af floden, og blev vist nogle sikkerhedsting, som jeg sjovt nok skulle vaere med til at demonstrere. Herefter var det bare i baaden, med en padel og afsted det gik. Foerste del var meget stille og roligt, men det viste sig hurtigt at blive videre.
Man deler vandfald op i 6 grader, hvor grad 6 er det mest sindsyge og grad 1 er stille og roligt. Vores guide sagde, at hvis man sejlede ned ad en grad 6, ville det svare lidt til at goere selvmord, saa det vildeste vi kom igennem ville vaere grad 5.



Det var virkelig fedt at proeve. Det kraevede samarbejde, og det klarede vi vist meget godt, for der var ikke nogen fra vores baad der faldt i vandet, men vi klarede at sidde fast paa nogle klipper. Det var ret vildt, men faktisk ikke saa vildt som jeg havde haabet/frygtet.

Paa et tidspunkt stoppede vi og matte springe ud fra en 7 meter hoej klippe og ned i floden. Og det gjorde jeg selvfoelgelig. Det stoerste chock var nok at ramme det iskolde vand!
Vi sejlede ogsaa under et vandfald, feeeedt!



Ellers har vi paa nordoen bare vaeret igennem en masse soede byer som Rotorua, Waitomo, Taupo og hovedstaden Wellington.

(NEW ZEALAND ER SEEEEEJ)