torsdag den 10. november 2011

New Zealands skoenne sydoe!

Efter en faergetur paa tre timer fra Wellington ankom vi til New Zealands sydoe og kom i en ny bus. Nye mennesker og ny chauffoer endnu engang. Men det var vi glade nok for, da vores gamle bus var meget en party bus, meget mere end vi ville feste!
Foerste stop paa nordoen var i Kaiteriteri, en lille by som ligger ved Abel Tasman nationalparken. En nationalpark som vi desvaerre ikke fik set meget af, da vi kun havde halvanden dag i Kaiteriteri. Aftenen i Kaiteriteri var super hyggelig, vi gik paa pubben med dem fra bussen og noed et glas vin, mens vi fik nye bekendtskaber fra den nye bus. Der var en super god stemning med livemusik og alt i alt en stille og rolig god aften.
Naeste morgen var der det skoenneste solskinsvejr, saa vi gik sammen med en engelsk pige, Emily ud til det udkigspunkt i nationalparken kaldt "Split Apple Rock". Vi havde, foer vi gik, flere gange faaet at vide, at vi nok ikke kunne naa det paa tre timer, at det mindst ville tage fire timer og at gaaturen nok ville vaere saa haard, at vi ikke kunne klare hele vejen, men vi ville proeve alligevel. Hvis det var for haardt kunne vi jo bare vende om, saa det var intet problem. Vi gik afsted og noed det skoenne vejr, det var en haard gaatur, men ikke saa haard som vi havde forventet. Efter en time og et kvarter kom vi ud til Split Apple Rock, som er en kaempe sten som er splittet i midten. Vi var paa den mest fantastiske strand med turkistblaat vand og saa stenen derfra. Fantastisk sted!

Gaaturen tilbage var mere ned af bakke saa det gik nemt. Da vi kom tilbage til hotellet efter 2 1/2 time blev receptionisten lettet. Hun var blevet bekymret over at vi var gaaet og var parat til at sende en redningshelikopter efter os! Altsaa vi kunne jo fint gaa den tur og det var ikke specielt haardt, det kraevede i hvertfald ikke en redningshelikopter! Altsaa...

Vi tog til den lille doede by Westport herefter. Her stod den paa filmaften og afslapning inden den vilde udklaedningsfest der ventede os i Lake Mahinapua, som vi tog til dagen efter. Undervejs til Mahinapua stoppede vi ved en strand hvor vi saa en saelkoloni. Der var rigtig mange saeler og det lod ikke til, at de var generede af alle turisterne som stod forholdsvis taet paa.

Vi tog herefter til Greymount, hvor vi koebte kostumer til aftens udklaedningsfest. Temaet var P-Party og man skulle vaere klaedt ud som noget der startede med P. Mere om det senere.
Diddes nabo Michael bor og arbejder taet paa Greymount, saa ham moedtes hun med om eftermiddagen, mens Pernille tog videre med bussen. Didde var ude og se hans arbejdsplads, en gaard hvor hun blandt andet fik fortalt hvordan malkning i NZ er anderledes fra malkning i Danmark. I NZ bekymre man sig ikke om at goere patterne rene, man saetter bare malkemaskinen direkte paa! Uhmm...
Didde og Michael kom til hotellet i Mahinapua og Michael fik lov til at deltage i aftenens fest, saa det var rigtig hyggeligt. Stedet vi boede var virkelig primitivt, men ejeren var noget for sig selv. Han er en 87 aarig mand, som har et kaempe julemandsskaeg og burde vaere paa plejehjem, men i stedet driver han en hotel og en pub. Han holder de vildeste fester hver aften og naar han aabner munden bliver man overrasket. Han bander og svovler vaerre end nogen anden! Han er en attraktion i sig selv :)
Aftenens fest startede med en faelles aftensmad, hvor vi fik den stoerste steak nogensinde! Den fyldte mere end halvdelen af tallerknen!!
Efter aftensmaden stod den paa omklaedning og derefter fest. Didde var klaedt ud som Pink Rabbit, da hun har koebt nogle pink kaninbriller i Thailand og dette var jo en oplagt mulighed, hvor hun kunne bruge dem. Saa Didde var pink fra top til taa! Pernille unyttede sig af at vaere roedhaaret og klaedte sig ud som Pippi Langstrompe. Med lange stroemper, farverigt toej og piberensere i haaret blev det da ogsaa okay :)
Folk havde virkelig vaeret kreative med udklaedningen, der var en pharao(farao), phone, pinetree, pocket knife, pocahontas, pensionister og prinsesser. Det var en rigtig hyggelig aften, hvor den eneste ikke udklaedte var Diddes nabo, men han hyggede sig vidst godt alligevel og noed at tale dansk igen. Faktisk synes vi han har faaet en accent paa det danske, det lyder lidt anderledes i hvertfald :)






Dagen efter udklaedningsfesten tog vi til Franz Josef, som er en MEGET lille by, men ogsaa en meget turistet by. Her brugte vi to dage. Foerste dag var Pernille lidt syg og vejret var daarligt, saa selvom vi havde planlagt at gaa en tur droppede vi det. Vi tog i stedet i Hot Pools, som var super dejligt! Det mindede lidt om Dronning Dotheas badestue, rigtig spa agtigt. Det var tre pools med hhv. 36, 38 og 40 grader varmt vand. Vi brugte 2-3 timer her og det var bare super afslappende og skoent! Det var udenfor, saa ens hovede var oppe i kulden hvilket lidt var en underlig fornemmelse. Men efter det var vi bare super klar paa naeste dag, som blev meget aktiv!


Vi var paa fuld dags vandretur paa Franz Josef gletscheren. Inden afgang var vi blevet udstyret med regntoej, kaempe stoevler, stroemper, pigsko, handsker og huer, som vi ikke fik brug for! Vejret var nemlig fantastisk og regnen kom foerst da vi ikke var paa gletschen mere, saa det var perfekt. Vi skulle gaa i 8 timer og det var fantastisk! Den foerste time var i dalen foran gletschen, herefter tog vi pigskoene paa og kom saa til at gaa paa is. Vi var paa isen i 6 timer og det var haardt, men det var det vaerd. Da vi naede det hoejeste mulige punkt fik vi nemlig beloenningen, en fantastisk udsigt. Og nej hvor foeler man sig lille naar man staar midt paa saadan en kaempe geltscher! Nogle steder var isen helt blaa, fordi den var saa komprimeret og det gav os helt julestemning, da det mindede om saadan et julemandsland :) Men det var smuk, men heller ikke et ufarligt sted. Der var ofte stenskred og ugen foer vi var der, var det taet paa at ramme en gruppe mennesker, men der skete ikke noget.




Pernille misforstod ogsaa noget guiden sagde. Hun troede, han sagde, at han havde mistet sin ex ned i en af isspraekkerne for en uge siden. Hun kunne ikke forstaa han tog det saa roligt og allerede var tilbage paa arbejde. Da han gentog det senere, sagde hun det til Didde, som bare begyndte at grine. Det viste sig at han havde talt om sin oekse(ax) og ikke sin ekskaereste(ex)! Ups :)
Geltscher hiket var fantastisk og vi var godt traette bagefter, men paa den gode maade.

Vi tog til Wanaka efter Franz Josef og det var en meeget lang dag i bussen. Vi broed nemlig sammen flere gange. Nogen havde stjaalet diesel fra bussen og gjort yderligere skade paa den mens den holdt i Franz Josef, saa da vi skulle over den foerste bakke gik den i staa. Dette gentog sig rigtig mange gange i loebet af dagen og det var super surt, men vi tog det stille og roligt. Det vaerste sted var et sted hvor det naermeste mobilsignal var 50 km vaek! Her koerte vi selvfolgelig i stykker igen paa toppen af en bakke. En mand fra bussen blaffede sig med en bil ind til den naermeste by, hvor han fik fat i en STRAY bus til os. Vi ventede en times tid i denne by og kunne saa endelig komme videre. Vi ankom til Wanaka kl 9 om aftenen ca 4 timer forsinket, saa den by fik vi ikke set!

Vi tog videre til Queenstown, som vai blev noget overraskede over, det er bare en lille by! Om aftenen var vi paa pubcrawl med bussen. Vi startede ud i en is bar, hvor der var minus 7-8 grader. Vi fik store jakker og stoevler og kom saa ind i en bare hvor alt var lavet af is. En rigtig sjov og kold oplevelse! Vi tog herefter videre til nogle andre barer og endte paa et sted kaldt World bar, hvor vi ellers festede hele natten(naesten) :) Dagen derpaa var ikke sjov for Pernille, saa vi slappede bare af og lavede saa lidt som muligt.





I dag er vores sidste dag i Queenstown i denne omgang. Vi har brugt dagen paa at vandre op ad et bjerg(super haardt!) og noed herefter en smuk smuk udsig over Queenstown. I aften skal vi proeve en beroemt Fergburger og i morgen tager vi saa yderligere syd paa!




Hav det godt derhjemme(vi ses snart!)

Ingen kommentarer:

Send en kommentar