Vi brugte i alt to uger paa at tage paa opdagelse paa New Zealands nord-oe, og udover et kanont smukt landskab, dejlige mennesker, gode gaature og en masse sjov, saa er her nogle af de fedeste oplevelser vi fik paa nord-oen...
ALL BLACKS - vindere af VM i rugby og en kaempe fest!
Vi var saa skide heldige, helt uden at have haft det ind over i vores planlaegning, at vaere stedet over alle steder, den aften hvor der blev spillet finale i VM i rugby! Vi var i det land, i den by, paa den dag, hvor finalen blev afgjort - bedre timing kan man vist ikke forlange!
I hvert fald var det noget man ikke kunne undgaa at bemaerke den dag i Auckland: der var mennesker ALLE STEDER. Og nej, det er ikke bare noget jeg proever at bilde jer ind, der VAR mennesker ALLE STEDER. Ikke bare paa gaden, men ogsaa alle overnatningssteder var overfyldt (og derfor var prisen selvfoelgelig blev sat op med ca. 20 dollar, typisk!). Men der var altsaa ogsaa mennesker paa hustagene og i traeerne! (hvad goer man ikke for at faa den bedste udsigt til storskaermen?)
Saa vi var der selvfoelgelig ogsaa (man ville alligevel ikke kunne sove for alt den feststemning). Og jeg siger jer, at der var den F-E-D-E-S-T-E stemning i byen, alle var glade, alle gik rundt med flag (med ALL BLACKS), alle sang, alle var klaedt i sort og hvidt og havde tatoveringer paa kinderne med ALL BLACKS. Ja selv enkelte franskmaend, med franske flag, havde vovet sig ud paa gaden mellem alle deres konkurrenter. Men der var ingen slaaskamp mellem new zealaendere og franskmaend, god stemning!
Saa vi havde ogsa tegnet paa vores kinder, og var gaaet ud for at faa en drink at starte paa. Herefter fandt vi en hyggelig caf'e lige ved siden af storskaermen, hvor vi koebte lidt vaadt, og saa kampen paa deres lille fjernsyn, fordi gaden var prooooop fuld (og saa var det heller ikke tilladt at drikke paa gaden, vi havde hoert om en der var taget med politiet fordi han havde gjort det).
Det jeg havde set mest frem til var HAKA DANSEN, som er en slags krigsdans, som Maorierne paa New Zealand brugte. Den var virkelig skraemmende, fordi vi lavede uhyggelige ansigtsudtryk osv. Men det var ogsaa mega fedt, fordi det franske hold, bare skulle staa lige overfor dem og blive mega skraemt! haha.
Og det maa have virket, for New Zealand vandt med 7-8 (puuha, det var taet loeb, men NZ foerte hele vejen igennem). OG SAA vVAR DER FEST I GADEN!!
Det var den fedeste stemning... forestil dig at vaere i Koebenhavn, efter at Danmark lige har vundet VM i fodbold, hvor finalen er spillet i Parken? (det sker nok aldrig, men man kunne godt forestille sig hvilken fest der ville vaere i gaden!!)
Saa vi fejrede sejren med alle kiwierne (New Zealaenderne) og gik saa i seng, vi havde nemlig en bus at skulle op til.
Naeste morgen da jeg vaagnede, var to maend fra mit vaerelse stadig ikke kommet hjem fra byen, og de havde endda bedt mig om at vaekke dem naar jeg stod op, fordi de ogsaa havde en bus. Hehe, det kunne jeg jo saa af gode grunde ikke goere...
Hot Water Beach
Efter Auckland fortsatte vi med kiwibussen til Hot Water Beach. Vi ankom om eftermiddagen, men det gjorde ikke noget, for vi skulle alligevel vente til om aftenen, hvor vandet var ude, for vi skulle nemlig ned og lave vores egne varme badekar paa stranden. I foert badetoej, og en masse andet toej til at holde os varme, og en spade gik vi paa stranden i buller-moerke.
Paa stranden galdt det bare om at grave sig ned til de varme kilder, og lave sin egen lille poel. Det var VILDT VARMT, det var brandende varmt! selv det at gaa rundt paa stranden i baretaer, kunne goere ens foedder brandvarme. Men hvis man blandede vandet lidt med koldt havvand, var det fantastisk.
Det var en vidunderlig foelelse, at sidde paa en moerk og kold strand, ifoert badetoej, i varmt vand, med musik og kigge op paa stjernerne. Saa mangler man bare et glas champagne og en kaereste (hvor er Christian naar man har brug for ham??!) !
River Rafting i River Valley
I smukke, smukke, smukke River Valley, som er saa langt ude paa landet, at de gaar i gummistoevler til hverdag og kun har en kaempe stor stationaercomputer og ingen netdaekning paa mobilen, proevede vi at River Rafte.
Vi blev koert op til toppen af floden, og blev vist nogle sikkerhedsting, som jeg sjovt nok skulle vaere med til at demonstrere. Herefter var det bare i baaden, med en padel og afsted det gik. Foerste del var meget stille og roligt, men det viste sig hurtigt at blive videre.
Man deler vandfald op i 6 grader, hvor grad 6 er det mest sindsyge og grad 1 er stille og roligt. Vores guide sagde, at hvis man sejlede ned ad en grad 6, ville det svare lidt til at goere selvmord, saa det vildeste vi kom igennem ville vaere grad 5.
Det var virkelig fedt at proeve. Det kraevede samarbejde, og det klarede vi vist meget godt, for der var ikke nogen fra vores baad der faldt i vandet, men vi klarede at sidde fast paa nogle klipper. Det var ret vildt, men faktisk ikke saa vildt som jeg havde haabet/frygtet.
Paa et tidspunkt stoppede vi og matte springe ud fra en 7 meter hoej klippe og ned i floden. Og det gjorde jeg selvfoelgelig. Det stoerste chock var nok at ramme det iskolde vand!
Vi sejlede ogsaa under et vandfald, feeeedt!
Ellers har vi paa nordoen bare vaeret igennem en masse soede byer som Rotorua, Waitomo, Taupo og hovedstaden Wellington.
(NEW ZEALAND ER SEEEEEJ)


Ingen kommentarer:
Send en kommentar